Passie voor klassiek

Volledige versie: "Russia"
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
ik ben in Bozar naar Russia met het Symfonieorkest Vlaanderen gaan luisteren, eerst even het negatieve (dan zijn we daar vanaf ) : het publiek was weeral eens niet stil te krijgen, gewoon hatelijk , en ze mogen eens investeren in nieuwe stoel voor aan de piano : da ding kraakte ongelooflijk (toch onbegrijpelijk), en dan nog een klein minpuntje over de programmakeuze : de opener : Polonaise & Waltz uit de Opera Eugen Onegin van Tchaikovski was niet zo bijster goed gekozen : je waande je op het nieuwsjaarsconcert in Wenen, maar de typische Tchaikovski kenmerken zaten er wel in

en nu een totale verandering van toon : we gaan beginnen met Anna Vinnitskaya, tja wat moet je hier over schrijven : absolute wereldtop, wereldklasse, vanaf de 1e noten in de 2e Prokofiev grijpt ze je vast en laat ze je niet meer los (de vele hoestbuien hebben me wel los gekregen maar daar kon Anna niks aan doen natuurlijk), ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken : ze speelt het zaterdag opnieuw in De Bijloke en ik ga direct ticket kopen : meer uitleg moet dat niet zijn denk ik
het orkest kon echt mee en in het snelle 4e deel was de interactie gewoon perfect, het klonk alsof ze nog overschot had en het is zowat één van de moeilijkste concerti die er zijn om te spelen, die Russische ziel zit er gewoon in, voor Rachmaninov en Prokofiev is het moeilijk voor een niet-Rus om dat niveau te halen heb ik al ondervonden

na de pauze de 1e Symfonie van Shostakovich, en over deze prestatie moet ik eigenlijk nog meer lovend zijn : Seikyo Kim heeft mij Shostakovich laten horen : klinkt logisch natuurlijk, maar jullie snappen het wel met enorm veel contrast gespeeld (ik denk niet dat je dit stuk met te veel contrast kan spelen trouwens), solisten waren allemaal top : 1e klarinet en 1e hobo staken er bovenuit, kopers dik in orde (die bas (Ries Schellekens) kreeg een ongelooflijk volume uit zijn instrument), slagwerk gewoon super : perfecte timing en intensiteit, de paukenist heeft de grenzen van zijn pauken opgezocht, 1e cello en 1e viool hebben schitterend gesoleerd en ik durf het bijna niet schrijven, maar hier evenveel van genoten als van de uitvoering met het Mariinksky met Gergiev, en ik meen echt wat ik hier schrijf!

Het orkest had er duidelijk plezier in en dat mis ik de laatste tijd wel in ander(e) Belgische orkest(en) : dit concert heeft me meer plezier geschonken dan het verjaardagsconcert van het NOB (zal ook wel wat met de programmakeuze te maken hebben), ze hebben terecht heel veel applaus gekregen, doodzonde van het luidruchtige publiek, zoniet was dit gewoon een sublieme avond geweest, maar blijft een topconcert dat me altijd zal bijblijven en hopelijk is het zaterdag in De Bijloke wat stiller in de zaal : ik raad dit concert natuurlijk ABSOLUUT aan!!!

zelden dat je 2 topstukken te horen krijgt op één concert en als ze beiden dan nog eens super gespeeld zijn krijg je vuurwerk natuurlijk

(dit stukje is later geschreven) ik ben dus ook in De Bijloke gaan kijken : ik zat op het balkon en de akoestiek is daar gewoon dramatisch slecht in vgl met Bozar : het geluid komt gewoon niet door tot daar, dus zeker niet zo veel kunnen genieten als in Bozar, de 1e van Shostakovich had hetzelfde probleem door/met de akoestiek maar het 4e deel kon me opnieuw echt boeien, deze keer ook genoten van de hoornsolo (Johan Van Neste), was me in Bozar ontgaan moet ik toegeven Blush echt stil was het deze keer ook niet en GSM afzetten tijdens een concert lukt precies nog steeds niet Undecided
maar het was zeker een topuitvoering, maar ik denk dat je naar een andere zaal moet gaan om er echt ten volle te kunnen van genieten
Koppelingen