Passie voor klassiek

Volledige versie: 15e Shos met OPL
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
deze avond het OPL olv David Afkham nog eens aan het werk gehoord in Bozar : als opener Sechs Stücke van Webern, niet echt mijn ding, maar OK als opwarmer, ik vond het slagwerk precies uitgevoerd

erna voor de ? keer het Vioolconcerto van Tchaikovsky gehoord met Valeriy Sokolov als solist : ik had een beetje moeite om in het stuk te komen, maar dit beterde tijdens de uitvoering, het was wel een groot contrast met mijn vorige uitvoering door Yossif Ivanov : daar was ik gefascineerd door zijn techniek, nu moest het meer van de interpretatie komen : hij kan zeker heel goed viool spelen, maar toch wat kleine onzuiverheden door een gebrek aan precisie, ik heb ook de indruk dat het niet de allerbeste viool is, ik miste soms wat warmte, maar het kon wel boeien, zeker en vast omdat het orkest er iets heel moois heeft van gemaakt, mijn focus lag na een tijdje meer op het orkest dan op de solist, en de laatste keer dat ik zo'n focus op het orkest heb gehad tijdens dit stuk was met het Sint-Petersburg Filharmonisch Orkest, nu niet dat ze dat niveau gehaald hebben, maar het kwam toch in de buurt Smile prachtige strijkerklank en fantastische houtblazers Exclamation die waren me trouwens in het verleden al vaker opgevallen Wink

na zijn fantastische (en lange) bis moest ik mijn mening over zijn techniek wel wat herzien : zijn bis was beter dat het concerto : wat ook in het applaus te horen was Smile

na de pauze volgde het stuk waarvoor ik gekomen was : de 15e Symfonie van Shostakovich (nu enkel nog 2,3 en 13 live te gaan om het rijtje volledig te hebben), ik had me zoals steeds voorbereid met een uitvoering van Barshai, en dat is dan natuurlijk een ondankbare opgave voor het OPL
het 1e deel was het beste gebracht, ook het meest typische Shosta deel met intense ritmische passages voor het slagwerk, wat heel goed gebracht werd! dit 1e deel kon me echt bekoren, maar er zit nog meer in denk ik : het Willem Tell thema mocht voor mij iets intenser, het 2e deel begon ook nog goed met een mooie sound van de 10 kopers samen, is eigenlijk zelden dat je alle kopers samen hoort zonder één enkel instrument bij : ik vond het top, ook prachtig werk door de 1e cellist : wat een mooie, sombere klankkleuren, en zo passend bij dit werk, hij heeft terecht het meeste applaus gekregen, wel jammer dat de 1e hoorn tot 4x toe nogal lawaaierig zijn instrument droog blies, echt enorm storend en weinig respectvol voor het intieme solo-werk van de collega's, was trouwens niet de 1e keer dat ik dit in het OPL heb opgemerkt, moet eens iets over gezegd worden Wink
maar tot hier zat ik echt op het puntje van mijn stoel : maar bij de climax in het 2e deel is het beginnen mislopen : het grootste deel van het orkest speelde hier op hoog niveau maar de kopers konden die extra punch intensiteit niet brengen en daardoor viel het nogal als een pudding in elkaar, jammer, want de strijkers (OPL heeft blijkbaar budget want met een volledige bezetting gespeeld en dat hoor je!!!) waren echt zinderend, ook het slagwerk was heel intens en precies met de nodige dramatiek, maar hier konden de kopers weinig tegen in brengen (in 5e Mahler kwamen ze toch ook wat te kort, zeker de hoorns), vanaf hier was ook de aandacht van het pubiek wat minder, met het nodige lawaai tot gevolg, de rest van de symfonie kabbelde dan maar verder zonder nog echte hoogtepunten te brengen, wat jammer was want de houtblazers waren opnieuw super : hun 1e fagot speelt altijd goed, en 1e klarinet kon me ook echt bekoren, hij heeft me zelfs even doen denken dat hij op een basklarinet aan het spelen was : zo'n warme en volle klank Smile solo-werk van 1e trombone was in orde, maar moest wat naar adem happen Wink idem bij 1e hoorn

tijdens de laatste climax in het 4e deel ging het slagwerk er net even over met een te schelle slag op de gong, maar liever zo dan te makke pupiters

ik denk dat je een toporkest en een muisstille zaal nodig hebt om dit werk volledig tot zijn werk te laten komen, die eerste voorwaarde zal ooit wel eens vervuld worden, de 2e voorwaarde lijkt me echter onwaarschijnlijk Sad

ik had er iets meer van verwacht moet ik toegeven, volgende concert is Titan met De Munt
Koppelingen