Passie voor klassiek

Volledige versie: Dvorak Festival part II
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
gisterennamiddag voor mijn 3e concert van het weekend naar Bozar getrokken om het NOB in een volledig Dvorak programma te horen, opnieuw olv hun vaste chef

voor de pauze één van de mooiste concerti die bestaan : het Celloconcerto van Dvorak : al heel vaak gehoord en deze uitvoering door Alban Gerhardt kon me echt wel boeien : hij heeft er voor gekozen om de cello als onderdeel van het orkest te plaatsen en dat gaf muzikaal echt een prachtig resultaat, maar daardoor heb ik wel iets minder op het solo-werk gelet : maar het geheel klonk echt goed en ik vond het NOB hier stukken beter klinken (oa prachtige 1e fluit) dan tijdens zijn 8e van vrijdagavond, ik heb me meer muzikaal laten meeslepen dan dat ik echt technisch aan het luisteren was, zou ik misschien wat meer moeten doen Smile

na de pauze zijn overbekende 9e "From the new world", ook dit werk was een niveau hoger dan de 8e van vrijdag, muzikaal beter geslaagd en ook frisser, maar toch ook geen super uitvoering, daarvoor waren er een paar "net niet" passages, zoals oa in het 4e deel wanneer de hoorns het slotthema in zetten dacht ik : nu zit het echt goed en komt er vuurwerk, maar dan lukt het de dirigent toch niet om die spanning en orchestrale kracht tot het einde vast te houden
Bozar was echt goed gevuld : er volgde een mooi en verdiend applaus, maar niet die ovatie die je kunt krijgen als dat stuk je echt vastgenomen heeft, tijdens hun vorige uitvoering met Walter Weller was dit wel gelukt

ik hoor het binnen 2 weken met Brussels : wordt interessant om eens de vgl te maken, ik hoop dat ik dit stuk ooit nog eens op het niveau hoor van de uitvoering door het Bournemouth Symphony Orchestra met Marin Alsop in De Doelen

bizar genoeg was het hoogtepunt van het Dvorak Festival het enigste werk dat niet van Dvorak was Rolleyes
Koppelingen