Passie voor klassiek

Volledige versie: 6e Mahler met deFilharmonie
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
ik was gisterenavond in het concertgebouw in Brugge, en dit voor één van de concerten waar ik dit seizoen het meest naar uitkeek : de 6e Mahler, deFilharmonie stond olv hun vaste chef : Edo de Waart

ik hink op twee gedachten na deze uitvoering : ik ben zeer onder de indruk van het technisch kunnen van het orkest, maar het emotionele deel was een grote ontgoocheling, en het is toch vnl voor dit 2e dat ik live naar concerten ga

dit stuk vraagt een monumentale bezetting : hier met 6 trompetten en 9 hoorns gespeeld, de strijkersbezetting mocht naar mijn gevoel nog een beetje uitgebreider zijn, maar het is natuurlijk al niet de goedkoopste productie Wink

het 1e deel vond ik het beste : hier bij momenten toch een aanzet tot een kippenvelmoment, heel precies en zuiver gespeeld, maar toch ook wat te braaf, ik was wel heel sterk onder de indruk van de prestatie van de 1e en 2e klarinet : die hebben echt gans de avond fantastisch gespeeld en zij hebben het ook gespeeld hoe ik een Mahler graag hoor : bij hun voelde ik wel die intensiteit en die diepere/sombere klankkleuren, een beetje jammer dat de rest van het orkest hier onvoldoende in mee ging, het orkest was echt wel goed bij de les : puik werk van de houtblazers, super werk ook van de contrafagot! hoorns klonken heel precies, zeker met de sourdines in gaf dit een geslaagd effect, maar ik miste soms wel een beetje volume, ik heb ook graag dat de 1e trompet iets prominenter aanwezig is

de dirigent heeft er eigenlijk voor geopteerd om het als een houtblazers en strijkers stuk te brengen, het was de 1e maal dat ik het zo live hoorde, bij hun vorige uitvoering van dit stuk (8-9 tal jaar geleden) was het allemaal veel krachtiger gebracht, deze uitvoering deed me denken aan het KCO met Maris Jansons > zeker geen oneer om met die combinatie te worden vgl maar ik ben persoonlijk zo niet echt aan die stijl

vanaf het 2e deel ben ik emotioneel wat afgehaakt, ik ben dan maar technisch beginnen luisteren en kijken, en dat was zeker wel boeiend en interessant

in het 4e deel miste ik opnieuw dramatiek, spanning, tragiek, intensiteit, de twee passages met de grote hamerslag waren wel intens, maar de opbouw er naar toe was onvoldoende en daarom miste het wat zijn effect, beetje jammer want ik weet dat de dirigent wel een climax kan voorbereiden zoals hij oa tijdens 8e Bruckner wel heeft getoond , ik vond ook dat er verrassend weinig geluid kwam uit die grote gong

het publiek was redelijk stil en aandachtig, maar jammer genoeg was die aandacht tijdens het slot weg, hier was ik toch echt een beetje ontgoocheld, die slot climax moet je eigenlijk omver blazen, ik heb al twee topuitvoeringen van dit werk gehoord : 1e keer was met het London Symphony Orchestra met Gergiev : ik was volledig van de kaart na die uitvoering, het was een emotionele rollercoaster en dat is nog dagen blijven nazinderen, ook de uitvoering met het San Francisco Symphony Orchestra olv Michael-Tilson Thomas zat op dat niveau

proficiat aan deFilharmonie voor deze prachtige orchestrale prestatie, maar ik hoop volgende keer toch meer "Mahler" te horen Wink
Koppelingen