Passie voor klassiek

Volledige versie: Tchaikovski en Bartok met Brussels
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
een drukke concertweek Wink ik ben gisterenavond naar Brussels Philharmonic gaan luisteren in Bozar, die Bozar was redelijk gevuld maar hiervoor hebben ze traditioneel toch een massa vrijkaarten moeten weggeven, op zich was het wel fair : als betalende toeschouwer heb ik nen upgrade gekregen, ik zou het anders ook maar sneu hebben gevonden om vanop een betalende plaats al die mensen met vrijkaarten in 1e cat te zien zitten

veel budget is er precies niet meer : de strijkersbezetting is aan het afglijden richting de bezetting van Symfonieorkest Vlaanderen, en daar liggen de ticketprijzen toch een stukje lager

als opener bracht hun vaste chef Michel Tabachnik, die aan zijn laatste seizoen bezig is in die functie de Carnaval Ouverture van Antonin Dvorak : levendig gespeeld, dat is wel een echt kenmerk van zowel het orkest als hun chef, maar ik miste een tik precisie soms, maar wel op een typische Dvorak-manier geïnterpreteerd, leuke opwarmer, maar er is beter te vinden in het genre Wink

erna volgde Valeriy Sokolov in het Vioolconcerto van Tchaikovski, ik had hem vorig seizoen ook al in dit werk gehoord, toen met het OPL, ik heb dit stuk ondertussen al zo vaak live gehoord dat er wel dat tikje extra nodig is om me met dit werk te kunnen bekoren : het was hier mooi en correct gespeeld, maar meer ook niet, toch mijn grote verbazing volgde er zowaar eens geen applaus na het 1e deel Exclamation dit vond ik wel een grote plus
het orkest speelde goed, enkel de hoorns waren een tik minder in het 1e en 2e deel (in het verleden is dit toch nog al een beetje de probleempupiter gebleken)
beetje jammer dat hij geen bis wou spelen, ik was eigenlijk wel benieuwd om hem eens in een ander klankenpallet te horen

de echte reden voor mijn aanwezigheid zat na de pauze : het Concerto voor Orkest van Bartok, al vaak gehoord, maar nu was het toch een tijdje geleden, ze hadden hun vroegere 1e trompet ervoor even terug gehaald uit Parijs (misschien met het concert in het Musikverein van volgende week in het achterhoofd?), ik vond het orkest sowieso goed spelen Smile maar de onderbeztting bij de strijkers konden ze toch niet meer camoufleren Sad heel mooi werk gehoord van de trombones, en ook de houtblazers hebben het puik gedaan, over de keuze van de uitvoering heb ik wel wat bedenkingen : zeker in het 5e deel lag het tempo wat te laag, en daardoor ontbrak de spanningsboog en kregen we een korte finale : die opbouw heb ik al beter gehoord en dat leidt dan tot een intensere climax

een mooie, maar beetje korte muziekavond waar net dat tikje extra wel ontbrak

mijn volgende concert met Brussels is een Prokofiev programma, ik kijk er naar uit Smile
Het concerto voor orkest is een meesterwerk. Bartok schreef het in 1943 op het einde van zijn leven, nadat hij gevlucht was naar Amerika. Tabachnik is zeker thuis in dit repertoire en ik vond het een mooie, frisse uitvoering. Het vioolconcerto van Tchaikovsky is niet mijn favoriete werk van deze componist maar de Bartok alleen al maakte het concert de moeite waard.

Enkele dagen daarvoor dirigeerde Boreyko het NOB in de 7de van Shostakovich. Daar ben ik minder enthousiast over, hoewel de uitvoering verbeterde in de laatste 2 delen. Negatieve kritiek geven doe ik niet graag, maar het Brussels Philharmonic vind ik gewoon een beter orkest en Tabachnik een betere dirigent. Spijtig wel dat hij vertrekt op het einde van dit seizoen, ik herinner mij nog goed een sublieme schilderijententoonstelling met hem. Het wordt met de dag moeilijker voor de Belgische orkesten om een goede dirigent aan te trekken en te houden. Ik denk nog vaak terug aan het decennium dat Pappano chef was van het Muntorkest, welk toptalent zal hier ooit beter presteren ?
Koppelingen