Passie voor klassiek

Volledige versie: TivoliVredenburg
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
De eerste zaal waar ik Sjostakovitsj live heb gehoord en wel de Vijfde symfonie door een studentenorkest olv Jurjen Hempel.
Ik ben die avond samen met mijn moederen het was enigzins een wat beladen avond omdat kort ervoor een kennis was overleden(en die hadden we het weekend ervoor nog op bezoek gehadConfused)
Wel erg genoten en mijn moeder merkte wel op dat de Vijfde erg provocerend was(kende toen nog nauwelijks werken van hem maar dat ze dat eruit haalde is erg opmerkelijk).
Het complex, een spraakmakend ontwerp van Herman Hertzberger, werd geopend op 26 januari 1979 en wat dat betreft echt een duidelijk product van zijn tijd met heel veel beton.
Vredenburg is in 2008 dicht gegaan om verbouwd te worden en te fuseren met poppodium Tivoli.De concerten werden in die tijd op 2 locaties gehouden en wel in de rode doos naast de A2 vlakbij Douwe Egberts en Vredenburg Leeuwenbergh een kerk vlakbij het Spoorwegmuseum.
Ik heb bij beide locaties concerten bijgewoond en vind het een beetje jammer dat die tijd voorbij is maar de grote zaal heeft wel meer sfeer dan de rode doos alleen merk je in de grote zaal weinig van de verbouwing.
Al met al een mooie zaal met een prima akoestiek en heb daar kortgeleden de Zevende symfonie van Sjostakovitsj gehoord met DeFilharmonie en er erg van genoten.Ondanks dat dit natuurlijk een Belgisch forum is kan ik de zaal aanraden voor een ieder die voor zover mogelijk dichtbij woont of wellicht in de buurt is van de hoofdstad van de provincie Utrecht.
Voor diegene die met de trein komt Vredenburg is gemakkelijk te bereiken met de trein en is op loopafstand van het Centraal station(alleen is het momenteel nog erg rommelig op CS vanwege de verbouwing aldaar).

Bart
Utrecht is niet zo veel verder dan Rotterdam, het zal wel eens lukken, ik had andere verplichtingen, want ik ging die 7e anders nog een 2e keer komen beluisteren, ik vond het zo goed Smile
Koppelingen