Passie voor klassiek

Volledige versie: Lindberg met deFilharmonie
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
De 2e Symfonie van Sibelius stond al een tijdje op het verlanglijstje om nog eens te horen, lang geleden al eens gehoord met deFilharmonie en bijna eens gehoord met NOB, maar toen op het laatste een programmawijziging Dodgy maar dit seizoen was er zowaar keuze tussen twee uitvoeringen : deze viel slecht; zo kort na de 2e Mahler, maar de andere optie met De Munt was eigenlijk niet echt een optie zelfs, veel te veel tegenvallende concerten met hun de laatste jaren

maar de Sibelius is voor na de pauze, ervoor was er gelukkig ook wat te beleven met als opener de Suite uit On the Waterfront van Bernstein : ik kon het wel smaken en mooi solowerk van de 1e hoorn in de coulissen

erna volgde een compositie van de dirigent : Memories from a cloud met het Stockholm Chamber Brass Quintet, ik had verwacht dat hij zelf op trombone ging meespelen, zoals hij de vorige keer wel had gedaan, maar hij heeft het alleen bij dirigeren gehouden, beetje jammer want het is een schitterende trombonist, het stuk werkte wel goed vond ik, zeker de eerste delen, de trompetten waren heel nadrukkelijk aanwezig Smile de hoorn was indrukwekkend : wat een volume, ik zou die graag eens horen in de 5e Mahler, tuba ook heel mooi, de trombone was goed, maar kon me net een tik minder overtuigen

ze hebben ook nog een kleine bis gespeeld, maar de speech voorafgaande hieraan was langer Rolleyes

na de pauze kwam dan de lang verwachte 2e Symfonie van Sibelius, ik vond het in de eerste twee delen wat moeilijk op gang komen : wat te weinig durf om het open te trekken en klank te maken, maar vanaf het 3e deel werd het beter : ik hoorde meer speelplezier en vanaf dan regelmatig eens mijn ogen gesloten en dat gaf een zeer aangename en volle luisterervaring, de finale was goed opgebouwd en intens, zeker en vast een mooie uitvoering, maar hun vorige met Herreweghe was doorleefder, het stuk is wel voorbij gevlogen, toch altijd een goed teken Smile

nog één concert te gaan dit seizoen Wink
Koppelingen