Passie voor klassiek

Volledige versie: The Planets met de Orkestacademie
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
deze avond de mistige, file-rijke trip naar deSingel gedaan om de The Planets te horen door de studenten van het Conservatorium van Antwerpen (was de 2e dat ik ze aan het werk heb gehoord : ook al eens met de Slavische Dansen op de Dvorak happening), dit stuk vraagt een zware bezetting : ik dacht 101 muzikanten gezien te hebben : 90% uit het conservatorium en dan een 10% van deFilharmonie (hoorns waren verdubbeld : 8 ipv 6), de uitvoering onder leiding van Edo de Waard kon me wel bekoren : je mag er natuurlijk niet met onrealistische verwachtingen naar toe gaan

ook een publiek van ouders/grootouders dus echt stil was het ook weer niet natuurlijk Undecided

ik heb mooie stukken muziek gehoord, natuurlijk ook veel dingen die me minder aanstonden : beetje pleinvrees bij de solo's : dat is wel het grootste minpunt : ze durven zich precies niet echt "zetten" of laten opmerken, wat in The Planets wel regelmatig eens nodig is, er waren hierop wel uitzonderingen : de trombones hadden hier geen last van, paar mooie "tussenkomsten" van de bastrombone waren er ook bij, ook in de houtblazers soms wat gebrek aan lef bij het solo-werk, maar dan wel weer beter als de houtblazers in groep mochten spelen, de hoorns zijn me een klein beetje tegengevallen : nogal veel intonatie-problemen, bij momenten hebben ze wel heel goed gespeeld maar iets te veel steekjes laten vallen : is natuurlijk een heel gevoelig instrument om er altijd de juiste toon uit te krijgen/aan te houden, dus misschien wel logisch dat voor dit instrument wat meer ervaring nodig is, de strijkers konden me echt bekoren, en zeker de contrabassen : paar keer een subwoofer effect gecreëerd in de hele lage tonen : echt super gedaan! Smile slagwerk was ook OK, voor mij mochten de pauken wel iets nadrukkelijker aanwezig zijn (zeker tijdens Mars), tempo zat wel OK, Venus was heel traag gespeeld maar dat was OK voor mij, het vrouwenkoor zat in de loge en dit had toch niet hetzelfde effect als backstage zoals het eigenlijk zou moeten : het idee is dat Neptunus de verste planeet is die in het diepe donkere heelal zweeft : dus van hoe verder je het koorgeluid laat komen, hoe beter

het (mijn Wink) probleem met The Planets is dat ik een super uitvoering heb gehoord met François-Xavier Roth met het OPL, dat toen zichzelf enorm overtroffen heeft : een enorme orchestrale kracht die je omver blaasde (het bleef zuiver en correct!) en dit heb ik nu soms wel een beetje gemist, zeker in Mars en Uranus : maar dit kan natuurlijk ook een keuze zijn van de dirigent, ik vermoed zelfs zo iets, ik moet Edo de Waart nog wat beter leren kennen, maar ik heb het idee dat hij meer voor fijnheid gaat, maar ik moet hem eerst nog wat meer horen dirigeren vooraleer ik me echt een goed idee kan vormen van hem

naar Antwerpen bollen met zowel in heen als terugrit file was toch wat veel moeite voor zo'n kort concert, maar ik wou de jeugd zeker een duwtje in de rug geven, voor een lege zaal spelen is voor hun ook niet leuk hé Wink
Koppelingen