Passie voor klassiek

Volledige versie: 5e Shos met Jaap
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
een concert waar ik met wat gemengde gevoelens ben naar toe getrokken, de 10e Shos was eerst voorzien, als stuk toch een trapje hoger dan de 5e (subjectief oordeel natuurlijk) en ook veel minder vaak gespeeld, door die wijziging zat je ook met een extreem kort concert van amper een uur muziek

na enig aandringen de reden van de programmawijziging te weten gekomen : de dirigent moest zijn conductor of the year award gaan op halen in de states, en daardoor bleef er niet veel repetitietijd meer over, ik had de 5e met Jaap een paar jaar geleden al eens gehoord, ik had dus liever eens een andere symfonie van Shostakovich gehoord

voor de pauze de zusjes Labèque in het concerto voor 2 piano's van Poulenc, mooi stukje muziek, maar erg kort, nochtans potentieel in om er een mooi, volledig uitgewerk pianoconcerto van te maken, het orkest heeft me trouwens meer overtuigd dan de zussen Wink het bisnummer mocht ook iets langer zijn, zeker na zo'n kort concerto

na de pauze werd er een versnelling hoger geschakeld > schitterende uitvoering door deFilharmonie, muzikaal echt kunnen van genieten, emotioneel wel noppes : pipo naast mij had niet beter gevonden dan met een piepkleine partituur het volledige stuk te volgen, dus constant papiergeritsel, echt niet leuk, en onmogelijk om in die speciale zone te geraken om er echt emotioneel bij betrokken te geraken : heel jammer, zeker omdat het zoals vorige keer echt heel goed gespeeld was, een top 3e deel met een enorme spanningsboog en veel contrast, het is wel duidelijk dat zowel het orkest als de dirigent dit stuk uitstekend beheersen, over de solisten en het orkest kan ik echt niks zeggen, behalve fantastisch gedaan Smile met toch een speciale vermelding voor de 1e hoorniste Big Grin
Koppelingen