Passie voor klassiek

Volledige versie: Sjostakovitsj Symfonie nr 8
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Zoals aangegeven in de concerttips ben ik afgelopen zaterdagavond naar Amsterdam gegaan om een van mijn meest favoriete symfonien te horen en wel de Achtste van Sjostakovitsj.Vooraf nog de Music for the royal fireworks HWV.351 van Handel wat ik wel erg leuk vond.Na de pauze ben ik van het balkon verhuist naar het Noordpodium wel mijn favoriete plek en kon het feest beginnen.
Het Nedpho was in topvorm al had de althoboist in het eerste deel eventjes last van spanning of vocht waardoor een noot niet goed uit de verf kwam maar kreeg van Harmut Haenchen wel volledige vrijheid voor die solo.
Het eerste gedeelte van het eerste deel was heel zachtjes,fragiel bijna,wat me deed denken aan de uitvoering van de Zevende met Tang in Vredenburg,het gaf een onheilspellende voorbode op de latere uitbarsting van het hele orkest,maar ook de passages waarin Sjostakovitsj melancholisch klinkt met mooie klanken vanuit de strijkers.Dan als het moment gekomen is waar het complete orkest ontketend wordt tot een typische Sjostakovitsj heksenketel komt alles op zijn plek en de apotheose is briljant om gelijke gevolgd te worden door een klagende althobo.Ook de afsluiting van het eerste deel werd perfect gedaan met een trompet als soort van last post,ook weer een herinnering aan de Zevende.
Het publiek net als ik moesten wel even een beetje op adem komen van al dat geweld maar al snel kwam het satirische tweede deel waarin het Russische dagelijks leven en dan vooral het leven als burger in het communisme toch wel belachelijk wordt gemaakt met heel veel aandacht aan wat minder bekende solo instrumenten zoals de piccolo en de Es klarinet wat het schreeuwen in dit deel versterkt.
Het derde deel is een voor niets wijkend deel met bominslagen,loeiende sirene's en als extra een deeltje waarin iedereen maar danst en drinkt en toost op de glorieuze leider en doen alsof er verder niks aan de hand is,dit alles door een snijdende trompetsolo voortbewogen door de strijkers,trompettist maakte er bijna een Klezmer stuk van.
De trompet is maar net stil of de bominslagen gaan zonder pardon verder en komt weer tot een grote climax tot een eind,ik voelde het podium helemaal trillen wat een einde van het deel.Wat volgt zijn weer overpeinzingen over de oorlog,het beleg van Leningrad en de pijn van alle mensen in de oorlog en dat terwijl het Rode leger net de slag om Stalingrad had gewonnen en dit was wat Sjostakovitsj schreef geen overwinning.
Met het starten van het laatste deel bleef ik geboeid(ondanks dat het laatste deel mijn minst favoriete is)maar ook nu werd de spanning prima opgebouwd tot de laatste climax.Als een soort strijkkwartet eindigt het werk,niet in pessimisme maar met de berusting dat alles weer hetzelfde gaat worden als voor de oorlog.Geen vlekkeloze uitvoering maar de spanning die voor een symfonie van Sjostakovitsj zo belangrijk is was aanwezig en dat was ook te horen aan de reactie van het publiek.Meer dan geslaagde avond waar ik gigagantisch van heb genoten!
Dinsdagavond 24 mei wordt het weer gespeeld live en is te volgen via Radio 4 en ik ga weer luisteren(ik zou eigenlijk heel graag weer naar Amsterdam gaan maar de wekker gaat woensdag weer vroeg)Bart
http://www.radio4.nl/avondconcert/uitzen...ondconcert

NB Het was in het Concertgebouw te Amsterdam,het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van hun oude chef Hartmut Haenchen.
Hartmut Haenchen al paar keer aan het werk gehoord met De Munt, hij brengt volgend seizoen 8e Bruckner met hun

8e Shostakovich is een meesterwerk, ik heb het eens uitmuntend gehoord met het NOB met Boreyko met oa een schitterende vertolking op de piccolo

thx Bart voor dit mooie verslag!
Weet je toevallig waar en wanneer Bruckner met Heanchen?
De man spreekt overigens heel goed Nederlands ondanks dat hij in Dresden is geboren!
(11-30-2016 10:08 PM)Razin schreef: [ -> ]Weet je toevallig waar en wanneer Bruckner met Heanchen?
De man spreekt overigens heel goed Nederlands ondanks dat hij in Dresden is geboren!

zaterdag 7 januari om 20u in Bozar, ticketverkoop start vandaag, net mijn ticket gekocht
Koppelingen