Passie voor klassiek

Volledige versie: 8e Bruckner met Edo de Waart
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
3e concertdag op rij Smile deze keer deFilharmonie met Edo de Waart met de 8e Bruckner, geen stuk om onvoorbereid of als niet-liefhebber in de zaal te zitten Wink de uitvoering was jammer genoeg wel in De Bijloke Angry wegens de dramatisch slechte akoestiek zag ik het niet zitten om prijs van ticket in 1e cat te betalen, dan maar 2e genomen : ik zat op 1e rij van het balkon : het klinkt daar precies of het orkest is op 200m afstand aan het spelen, je moet je ogen eens sluiten en dan de afschat schatten tot het podium Wink Sad die zaal "eet" gewoon hele instrumenten op Confused niet alles komt even goed door en dit maakt het moeilijk om de prestatie correct in te schatten, het is dichter bij het podium trouwens niet zo veel beter (begin dit seizoen 2x dezelfde productie gehoord en het verschil tussen Bozar en De Bijloke is dramatisch te noemen), maar dit ter zijde, nog één negatief puntje : die pipo naast mij heeft dus geen seconde stil gezeten Angry ik trek da precies altijd aan (zeker in De Bijloke Confused), maar nu wa positieve geluiden Big Grin topuitvoering, een stuk beter dan de 7e die ik vorige vrijdag gehoord heb met Budapest, deze keer geen tempo-issues (Fischer had beter in de zaal gezeten om eens te horen hoe het wel moet : geen fantasietjes en geen onnozelheden met het tempo), Edo de Waart heeft echt een fantastisch tempo neergezet, maar 1 dipje gekend maar het was jammer genoeg wel op een cruciaal punt : hij had de spanning schitterend opgebouwd op het einde van het 4e deel en net voor de slotmaten in dat egale tempo is hij beginnen versnellen in de overgang die er net voor zat en dat was echt wel dodelijk : het spanningsveld was plots volledig weg, ook de maten die het minst goed zijn gespeeld door het orkest, dus beetje spijtig einde, maar het is hem vergeven want ik heb ervoor hele mooie dingen gehoord, een beetje tricky om de pupiters te beoordelen gezien de akoestiek maar ik durf wel stellen dat de strijkers toch een tik minder zijn dan Budapest, maar klonken wel beter dan het OPL en het orkest in zijn geheel heeft me meer overtuigd dan het Budapest Festival OrchestraExclamation 1e hoorn was verdubbeld en de ster-hoorniste zat op 1e Wagner-tuba, de harpen (3 stuks) waren echt top en de paukenist heeft met heel veel contrast gespeeld : doodjammer dat ze deze voorstelling niet in Brugge of Bozar hebben gedaan, met een volle zaal in Bozar zou dit nogal een applaus hebben opgeleverd denk ik, het ging daar echt geweldig hebben geklonken : kracht, diepgang, contrast > het zat er allemaal in, zeker in delen 3 en 4 heeft hij mij bij momenten echt kunnen vastgrijpen

de arme drommels Wink op schijven en triangel hebben er nog een langere zit moeten doen dan tijdens de 7e, maar wel "dubbel" zo veel werk hier Wink ik vind de opbouw naar de climax in de 7e toch beter geschreven dan in de 8e (subjectieve opinie natuurlijk)

het was de 3e keer dat ik dit stuk live gehoord heb en telkens klopt er iets niet : 1e met De Munt in Bozar : dus wel in goede zaal maar echt een middelmatige uitvoering, de 2e keer met een toporkest en topdirigent : Rotterdams met Yannick maar in Sint-Baafs : het woord "akoestiek" durf ik hiervoor zelfs niet te gebruiken Angry doodzonde om ze daar te laten spelen en nu was het toch ook opnieuw in de verkeerde zaal, de andere optie waren de krakende stoelen in de oude Elisabethzaal in Antwerpen morgen, maar is een pak verder en hele dure tickets (relatief gezien de duurste van gans het land om een Belgisch orkest te zien spelen)

het zal ooit wel eens kloppen : een toporkest met topdirigent in een stille zaal met goede akoestiek : dan kan een 8e echt smullen zijn Big Grin
de Wiener komt volgend seizoen met de 8e naar Bozar Big Grin
Koppelingen