Passie voor klassiek

Volledige versie: Titan met Lille
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik ben gisterenavond naar Lille geweest om het Orchestre National de Lille te aanhoren. Voor de pauze enkel Mozart met de Figaro ouverture, en Alec Frank-Gemmill bracht het 4e Hoornconcerto en Rondo. De pneumologen in en rond Lille gaan serieus overuren mogen kloppen aan het gehoest te horen. Ik zou als solist in die omstandigheden niet kunnen presteren. Verstand op nul zetten en het uitzweten was de enigste optie.

Na de pauze me op een slechtere plaats gaan zetten op het 2e balkon, maar die hoesters zaten dan ten minste niet meer in mijn nek te hoesten. Alexandre Bloch bracht mijn geliefde 1e Symfonie van Mahler. Een werk dat ik echt al heel vaak live heb gehoord, ik ben dus een kritische luisteraar geworden. Ook hier was de zaal niet stil te krijgen en storend applaus na het eerste deel. Het was trouwens live te volgen op Mezzo Live. De uitvoering was wel OK maar ook niet meer dan dat. Hier en daar wel een paar geslaagde passages maar het niveau was niet constant genoeg. De dirigent had duidelijk last van ADHD, soms beetje te wild in zijn dirigeren. Tot mijn grote vreugde opende het 3e deel met een solo van de contrabas, wordt nu vaak door alle 8 gespeeld en mist dan volledig zijn effect. Vanaf hier werd de uitvoering wel beter, maar het bleef een gevecht tegen de zaal (als je tot op het 2e balkon paar keer 'ssst' hoort van beneden dan weet je het wel). Het 4e deel bracht wel wat spanning maar zoals gans het stuk ontbrak net dat tikkeltje extra bij de kopers. De houtblazers konden me meer bekoren. Op het einde hier wel de extra trombone en trompet die je tegenwoordig ook niet vaak meer ziet, maar er was toch nog steeds wat kracht tekort voelde ik. Ik ben eens benieuwd wat dit over 4 weken gaat geven in 2e Mahler. Ik had gisterenavond misschien toch beter voor het NOB met 3e Pianoconcerto van Prokofiev gekozen, dat was sowieso een gemakkelijkere verplaatsing. Het publiek was wel super enthousiast, ik kan er wel inkomen als dit je eerste live kennismaking is met dit werk, maar zit bij mij toch bij de mindere ervaringen.
Koppelingen