Passie voor klassiek

Volledige versie: Star Wars V
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik ben gisteren in Lille naar Star Wars V gaan luisteren. Dit moet zowat de langste wachttijd ooit zijn geweest want dit was echt wel de film waar ik het meest naar uitkeek om de muziek eens live te beleven.

Kevin Griffiths en het Orchestre National de Lille hebben deze moeilijke en uitdagende opdracht tot een goed einde gebracht. Het orkest speelde zoals tijdens Star Wars IV met een indrukwekkende bezetting van 7 hoorns, 4 trompetten en 4 trombones. De achterste rij van het podium was volledig met slagwerk gevuld. De actiescènes werden door de live muziek echt naar een veel hoger niveau gestuwd en dit gaf een zeer intense beleving. Die muziek van John Williams is zeer moeilijk, je zou denken 'het is maar filmmuziek' maar ik denk dat je dit beter niet zegt tegen de kopers want dan zou je wel eens een kwade blik kunnen krijgen denk ik. De originele muziek is met het London Symphony Orchestra opgenomen en een beetje tot mijn verbazing moet ik stellen dat het ONL heel dicht in de buurt van het niveau van die CD-opname is gekomen. Behalve een paar accidentjes (die me totaal niet hebben gestoord trouwens) die je voor een CD natuurlijk kan hernemen was deze uitvoering zeker bruikbaar geweest voor de film. Het fragiele (hoge) solowerk voor de 1e hoorn was fantastisch gebracht. De 7 hoorns samen gaven een verbluffende sound, maar ook de andere kopers hebben het zeer intens en wel veel ritme gebracht. De balans tussen kopers en slagwerk was ook perfect. Ik heb mooie strijkers gehoord, en een schitterende 1e hobo. Ook uniek waren de 3 piccolo's samen, bij mijn weten heb ik er nog nooit 3 weten samen spelen.

Ik heb zeer bijzondere muziek mogen beleven, waarvoor oprechte dank aan het ONL. Een beetje bizar genoeg blijft Gladiator in Rotterdam wel mijn beste filmmuziek ervaring, misschien omdat ik er toen niet veel van had verwacht. Ik ben benieuwd hoe het Residentieorkest het er in juli gaat van af brengen in Star Wars V in het Concertgebouw in Amsterdam. Lille heeft de lat wel zeer hoog gelegd!
Koppelingen