Passie voor klassiek

Volledige versie: Deceptie in Amsterdam
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik de Vijfde Sjostakovitsj had gehoord en zowaar werd het op 1 april gespeeld in het Concertgebouw in combinatie met het Tweede pianoconcert van Rachmaninov.
Als begin de overture Chovantsjina Moessorgski in de orkestratie van Sjostakovitsj.
Een sfeervol stuk en een lekkere opwarmer.Het Russisch Nationaal Orkest stond onder leiding van Alain Altinoglu.
Dan het Pianoconcert met iemand met wie ik een ambivalent gevoel heb en helaas werd het weer bevestigd.Ik heb Denis Matsuev de Rhapsodie in Bleu horen(eerder verpesten)spelen in dezelfde zaal maar hem ook een super uitvoering horen geven van Sjostakovitsj Tweede Pianoconcert dus wat had hij voor mij in petto?
Helaas voor mij was de heipaal weer wedergekeerd plus het zeer rumoerige publiek zorgde ervoor dat deze uitvoering me totaal niet kon boeien.
Uiteraard naar(?)goede Nederlandse traditie werd er een staande ovatie gehouden en er kwam het toegift dat me totaal koud liet.
Ik heb de Tweede Rach in de Doelen horen spelen door een jonge pianist en dat was super geen heipalerij van Matsuev maar zeer subtiel spel alsof hij de klavier nauwelijks aanraakt maar Matsuev deed even een imitatie van hoe de ellende was met de Noord-Zuid lijn vreselijk!
Wie weet zou na de pauze de avond nog een beetje gered kunnen worden maar ja de klepzeikers voor me waren er helaas ook weer dus ik had weinig hoop.
De Vijfde miste alle dingen die het een prachtig indrukwekkend werk maken wat ik nu voorgeschoteld kreeg was een flauwe imitatie ervan met een middelmatig orkest.
Vooral in het derde deel kreeg ik het gevoel dat de strijkers niet zuiver waren en ik heb dit werk ook weleens door een jongerenorkest horen spelen en dat was verre van perfect maar de impact en de ziel was er en dat sneed werkelijk waar door mijn eigen geest met tranen als gevolg.
Van deze uitvoering had ik zoiets van wanneer gaat de trein?
Alleen de finale gaf me nog een sprankeltje warmte maar dat was werkelijk alles.
Het was te braaf,geen ziel en het orkest vond ik te zwak.
Een deceptie dus en een waardige afsluiter van wat al een klote dag was.

Gehoord:

Moesorgski - Ouverture 'Chovantsjina' (ork. D. Sjostakovitsj)
Rachmaninoff - Tweede pianoconcert in c, op. 18
Sjostakovitsj - Vijfde symfonie in d, op. 47
Jammer om te horen. Het is nochtans geen slechte dirigent naar het schijnt. Ik hoor goeie dingen over hem in De Munt in Brussel. Het Nationaal Orkest van Rusland was de laatste keer in Bozar ook geen wereldklasse. Ik vind ook dat het niveau van het Mariinsky achteruit is gegaan.

Deze week jouw lievelingspianist Wink nog eens aan het werk gezien op Mezzo en het harde stoorde me toen ook. Nochtans super intens genoten van zijn Rach 3 in Bozar maar het is bij hem idd soms op het randje, als hij er dan over gaat kan ik me voorstellen dat je er kunt op afhaken.

Qua rumoer in de zaal begrijp ik jou volkomen. Ik ben al meer dan een week aan een verslag bezig maar gewoon geen zin om verder aan te schrijven omdat het concert door paar luide babbelaars volledig is verpest.
Tja het was enorm balen die dag.Ik had werkelijk waar een graf dag achter de rug en hoopte op een leuk einde er van maar helaas.
Ik had een prima plek in de zaal maar helaas baalde ik van de 2 voor me.
Vaak lees ik het in jouw recensies en het hangt ook van de plaats af in de zaal en gek genoeg als je op het podium zit is het doorgaans stiller maar achter in de zaal wordt wat afgeklept zwaar vervelend.
Wat de solist betreft is het zo jammer want hij kan zooo mooi spelen maar nu boeide hij mij totaal niet.
De Vijfde kon bij lange na niet tippen aan ik noem van Zweden.Gergiev of zelfs Jules van Hessen.
Volgende keer beter zal ik maar zeggen
Toevallig gisteren het Nationaal Orkest van Rusland nog eens aan het werk gezien (oude opname op Mezzo van in 2012). Toen wel nog top, uitvoeringen van 2e Vioolconcerto Prokofiev, Dodeneiland en Poème de l'Extase. Zelf een beter programma samenstellen niet evident!!!
Het zal echt wel een goed orkest wezen maar deze avond was echt een enorme deceptie en vooral na een zeer vervelende start.
Het is opmerkelijk dat iets wat op papier staat zo verschillend gebracht kan worden de noten zijn hetzelfdeRolleyes.
Waarom een Eshkanazy mij geen kippenvel geeft ondanks zijn achtergrond maar een Jules van Hessen wel.
Allebei geven ze een goede uitvoering doch weet de een de pijn wel te verwoorden en de ander niet.
Waarom een technisch perfecte uitvoering mij koud laat maar eentje die absoluut niet foutloos is mij zwaar raakt.
De charme maar ook de vervelende kant van live!
Koppelingen