04-09-2026, 09:14 PM
De Philharmonie is een heel goed orkest van (denk ik) goede amateurs (niet echt de juiste omschrijving) en mijn zus nodigde me uit voor een concert die zij gaven in de Duif in Amsterdam en ze speelden The Planets van Gustav Holst. The Planets is een geweldig werk om bekend te geraken met klassieke muziek omdat vele filmcomponisten leentjebuur doen bij deze muziek waaronder John Williams die een gedeelte van Mars letterlijk citeert in zijn muziek van Star Wars. De uitvoering was erg goed met extra waardering voor de hoorn(s) in Venus, de speler van de euphonium in Mars ( een instrument die gebruikt wordt in Fanfares etc en een instrument dat ik zelf heb bespeeld), en de houtspelers. Nu doe ik de rest van het orkest wel een beetje tekort want ik heb enorm genoten van dit super leuke werk en ik was me niet bewust van het grote slagwerk apparaat dat dit werk nodig heeft waaronder 2 sets pauken. Het enige minpunt (ik overdrijf nu wel) was het ontbreken van een echt vrouwenkoor voor het laatste deel dat werd gedaan door de basklarinettist die een keyboard speelden en waar het geluid van die boxen buiten de zaal stond. Na het plotselinge overlijden van hun betrouwbare dirigent Daan Admiraal heeft Stijn Berkouwer het stokje overgenomen sinds 2019 en ik zat vooraan en ik vond zijn directie duidelijk en hij houdt het orkest vooral in het eerste deel goed onder controle. Ik hou dit orkest in de gaten want zoals eerder gemeld het was een schitterende middag!
Gespeeld:
The Planets van Gustav Holst
De Philharmonie
Locatie De Duir Amsterdam op 22 maart 2026.
Gespeeld:
The Planets van Gustav Holst
De Philharmonie
Locatie De Duir Amsterdam op 22 maart 2026.