Passie voor klassiek

Volledige versie: seizoensoverzicht 2011-2012
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
in vergelijking met de vorige seizoenen toch iets minder concerten gedaan, toch een beetje verzadiging en ook minder zin om me er echt ver voor te verplaatsen, daar zullen de vele tegenvallende concerten in Amsterdam wel voor veel tussen zitten natuurlijk Wink

dit seizoen in het begin en op het einde een paar echt hele mooie momenten beleefd, het gedeelte ertussen was bij momenten echt maar triestig Sad (ook grotendeels door het publiek)

we gaan eerst eens de negatieve uitschieters behandelen (zo kunnen we positief eindigen Smile ) mijn minste goede ervaring was toch het Tchaikovski Valentijn-concert van De Munt met Carlo Rizzi, ik heb er niet eens een recensie over geschreven : gewoon spijt dat ik in de zaal zat en nog meer spijt dat ik tijdens de pauze niet het verstand had om het af te trappen, het lag echt wel grotendeels aan het publiek toen : ik verwachtte een 400 toeschouwers en er was een 1500 man (/vrouw Wink ) : er klopte dus iets niet : het was echt geen kennerspubliek, eerder een bende lawaaimakers Angry en dit deed echt geen goed aan de uitvoering ook, nu ja : mijn eigen fout : wie gaat er nu ook alleen naar een Valentijn-concert hé Undecided

wat we ook onder de noemer tegenvallers kunnen plaatsen is het Budapest Festival Orchestra : ik heb ze driemaal gezien en geen enkele keer overtuigend, grotendeels door de eigenzinnige aanpak van Fischer vind ik

en dan is er ook nog de keuze voor de 3e Symfonie van Roussel op het 75-jaar verjaardagsconcert van het NOB : de kerel die die symfonie heeft geprogrammeerd verdiend een paar kletsen Wink echt geen stuk om een feestelijke gala-avond mee af te sluiten hé > ik zal enkele tips geven voor het 100-jaar concert : 5e Shostakovich, 9e Dvorak, 1e of 5e Mahler, 5e Beethoven, 2e Rachmaninov,... Smile

Andrew Litton is me ook enorm tegengevallen : zijn Symfonische Dansen van Rachmaninov met het NOB waren echt niet goed : hij begreep dat stuk precies totaal niet, en ik had er zo veel van verwacht na zijn sublieme 10e Shostakovich met het NOB (was toen misschien wel het hoogste niveau dat het NOB heeft gehaald de laatste jaren)

7e Shostakovich met De Munt had ik ook veel meer verwacht (fout tempo)

en dan als laatste negatieve uitschieter : het 4e Pianoconcerto van Rachmaninov met Vitaly Samoshko (dirigent : Daniel Raiskin) : zwakke uitvoering en het samenspel met het orkest was ver zoek (en dit is nog zacht uitgedrukt)

maar dan nu de positieve uitschieters Big Grin

het concert van het jaar (door mijn subjectieve ogen natuurlijk) is zowaar gebracht door het Symfonie Orkest Vlaanderen Exclamation
het was met hun vaste dirigent Seikyo Kim, voor de pauze de gouden vingers van Anna Vinnistkaja in mijn favoriete 2e van Prokofiev : enkel een rus(sin) kan het zo brengen denk ik Big Grin dat was gewoon kapot gaan Big Grin het was al een uitzonderlijke prestatie en dan na de pauze nog eens iets krijgen van hetzelfde niveau is echt heel uitzonderlijk (enkel met Jaap van Zweden met 5e Tchaikovski en 5e Shostakovich al eens meegemaakt), hier betrof het de 1e van Shostakovich : het was gewoon één kippenvel moment, dit was op hetzelfde niveau gespeeld als het Mariinsky met Gergiev Big Grin ik vond het zo top dat ik er nog een 2e keer ben naar gaan kijken Smile

één van de meest pure muzikale hoogtepunten was het Concerto voor strijkers, trompet en piano van Shostakovich (Piano : Simon Trpceski en
Trompet : Jeroen Berwaerts) met steun van deFilharmonie met Jaap van Zweden : zo zuiver en met een schitterend samenspel en plezier gebracht Smile

natuurlijk met Brussels Philharmonic ook een topmoment gekend : een hele mooie uitvoering van het War Requiem van Britten met Sir Neville Marriner met echt een heel dankbaar publiek!

zoals gezegd het begin van het seizoen heeft echt wel een paar mooie momenten gegeven : 9e Dvorak met Les Siècles olv François Xavier Roth, Totendanz van Liszt met Dejan Lazic op piano, Le Poème du Feu met het London Philharmonic Orchestra, en Scheherazade met het OPL met Tatiana Samouil op 1e viool

en dan op het einde van het seizoen nog twee mooie momenten beleefd met deFilharmonie met de 8e Bruckner en 1e Mahler Smile en dankzij het NOB ook eens een monsterbezetting gezien en gehoord met die grootse Berlioz

en dan vergeet ik hier bijna nog één heel bijzonder moment te vermelden : het mooiste dat ik op viool al heb meegemaakt : Christian Tetzlaff in het 1e van Szymanowski met steun van het LSO : subliem gewoon, één lang gerekt kippenvel moment, een uitvoering om nooit meer te vergeten Smile

en nu op naar volgend seizoen Smile en ik heb zo het vermoeden dat het NOB dan vaak bij de positieve uitschieters zou kunnen staan > ze hebben een heel mooi programma samengesteld
Koppelingen