Passie voor klassiek

Volledige versie: Lille met Sibelius en de Grosse
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
deze middag nog op het onverwachts een ticket gaan kopen voor het Orchestre National de Lille in Bozar, ik zag het niet zitten om deze avond alleen thuis te zitten Undecided misschien wel niet de beste drijfveer om naar een concert te gaan Confused maar ik wou Sergej Krylov wel nog eens horen spelen na zijn zeer geslaagde Shostakovich vorig seizoen en Jean-Claude Casadesus heeft me al eens een hele mooie 2e Mahler geschonken dus toch wat redenen om te gaan, maar het is me wat tegengevallen, het klopte al niet van voor de start Sad nog nooit een Sibelius horen spelen met zo'n magere strijkerbezetting : dan weet je al op voorhand dat het moeilijk wordt en dat bleek ook snel, te weinig diepgang in de tussenstukken zonder solo-viool, Sibelius heeft dan echt een beetje volume nodig en dat ontbrak, hij hield de kopers ook tegen, wel jammer zo gaat het contrast verloren, ook hier is wat volume nodig om een emotionele band te krijgen, die kopers moeten je vastgrijpen en dat moet overgaan in verwondering voor de fragiele viool die erna komt, maar die overgangen hebben hier niet zo goed gewerkt, samenspel vond ik ook niet zo top, een paar extra repetities waren welkom geweest denk ik Wink ik vond het orkest echt "Russisch" klinken, deed me aan Shostakovich denken : echt hoekig, zonder een vloeiende lijn, natuurlijk perfect voor Shostakovich, maar minder geslaagd voor een Sibelius, het was ook te snel gespeeld en dan mis je snel een beetje diepgang, tijdens de pauze even muzikant aangesproken en bleek dat ze de laatste weken veel Shostakovich hadden gespeeld Wink Krylov heeft me toch ook niet volledig kunnen overtuigen : miste wat souplesse en iets te hoekig en houterig, echt geen fijne Sibelius, het publiek was niet zo super enthousiast, echt een pak minder applaus dan na zijn Shostakovich van vorig jaar en toen minder volk in de zaal en met het makke zondagnamiddagpubliek, hij heeft wel een mooie bis gespeeld : Rhapsody voor Piano van Rachmaninov/Paganini : dat was wel echt wel heel leuk als bis en dit kreeg meer reactie van het publiek dan zijn Sibelius, ik heb die Sibelius natuurlijk al heel vaak gehoord live en dan word je wel kritisch, maar dit was toch echt één van de mindere uitvoeringen (zeker het 1e deel)

na de pauze de Grosse van Schubert, nog onlangs gehoord met het NOB met Walter Weller, was trouwens een betere uitvoering toen, ook hier een te kleine strijkerbezetting, kon me muzikaal wel boeien, zeker het 2e deel was mooi gedaan, maar ook hier moest de dirigent te veel ingrijpen, een extra repetitie ware beter geweest Wink 4e deel was minder geslaagd : het grote finale thema was echt niet zo goed uitgewerkt

toch echt het minste concert dat ik al gehoord heb van het Orchestre National de Lille, volgende keer beter zeker? Smile

dinsdag het Sint-Peterburgs Philharmonisch Orkest : dat wordt totaal iets anders, één van de beste orkesten ter wereld!
Koppelingen