Passie voor klassiek

Volledige versie: Rachmaninov galaconcert met NOB
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
ik ben gisteren naar het galaconcert geweest met het NOB (het was trouwens de 50e keer dat ik ze live aan het werk zag) , was een concert met steun van de Rachmaninov Foundation, het vorige concert zal me altijd bij blijven http://www.klassiek.freebb.be/thread-15.html

het NOB stond olv Dima Slobodeniouk, als opener het zelden gespeelde Caprice Bohémien, ik vond het wel geslaagd, maar het kwam te snel na die fabuleuze Titan van vorige zondag, is niet de 1e keer dat een concert kort na een super Mahler een beetje een bizarre ervaring is, ergens zit die Mahler nog zo diep in je dat je nog niet klaar bent voor een nieuw concert

erna toch de hoofdreden van mijn aanwezigheid : Denis Kozhukhin in Rach 3, was de 3e keer dat ik hem live aan het werk hoorde, hij heeft enorm snelle vingers en hij deed het technisch bijzonder moeilijke concerto als "gemakkelijk" overkomen met nog een paar versnellingen in het toch al snelle solo-gedeelte op het einde van het 1e deel, maar toch was het een vrij emotie-loos gebeuren, ik miste passie en Russische ziel die ik bijvoorbeeld bij de uitvoering van Nikolai Demidenko en Vitaly Samoshko wel had, het orkest speelde ook nogal braaf (keuze van dirigent natuurlijk), ik heb er persoonlijk niks op tegen dat tijdens een Rachmaninov het orkest eens alles optrekt en de piano even weg speelt, hij speelt natuurlijk fantastisch piano, maar ik kan zijn 2e Prokofiev veel meer smaken : daar legt hij veel meer persoonlijkheid in

na de pauze zijn zeer zelden gespeelde 1e Symfonie, een werk waar hij trouwens bakken kritiek heeft voor gekregen, en vandaar ook de lange pauze tussen zijn 1e en 2e Symfonie, in het begin doet het echt denken aan Tchaikovski en het einde deed me denken aan Scriabin, de laatste 2 delen zijn wel het rijkste qua klankkleuren vond ik, een mooi werk, maar toch niet op het niveau van zijn 2e, 3e of Symfonische Dansen

het orkest klonk goed, maar toch niet op het niveau van afgelopen zondag, mooie solo van 1e klarinet, die heel de avond een rol op het voorplan had (het is Rachmaninov hé), 1e fagot heeft me ook bekoord, pauken vond ik iets minder en ze moeten zich toch dringend eens een nieuwe gong aanschaffen Confused

straks naar 7e Mahler Smile
Koppelingen