Passie voor klassiek

Volledige versie: OPL met Rachmaninov
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
het OPL bracht deze avond een volledig Rachmaninov-programma in Bozar, het was wel iets om naar uit te kijken : George Pehlivanian had me al eens een schitterende 2e Mahler gebracht, dan sta je natuurlijk bij mij op een goed blaadje Smile

de avond opende met het zelden gespeelde Prince Rostislav, trouwens echt wel jammer dat het zo weinig wordt gespeeld : echt een mooi stuk muziek, beetje opgebouwd zoals het Dodeneiland met de maximale orchestrale kracht in het midden van het stuk, het was gespeeld met een "Brussels Philharmonic" Wink strijkerbezetting, dat stuk verdraagt toch wel iets meer snaren, maar geen kwaad woord over de wel aanwezige strijkers : ze hebben gewoon gans de avond fantastisch gespeeld, een volle en warme klank die bijna moeiteloos werd gecreëerd, veel contrast en echt wel heel goed getimed, ze klonken als één groot instrument, woorden van lof zijn hier echt op zijn plaats, telkens er een strijker-passage kwam was het puur genieten Smile ik heb ook mooie dingen gehoord van de houtblazers, ook hier geen verrassing Exclamation het is wel een aartsmoeilijk stuk voor de kopers : zeker voor de 1e hoorn zit er heel hoog solowerk in, daarbij toch wat intonatie-probleempjes gehoord, maar het stoorde me niet echt, de hoorn-sectie heeft trouwens gans de avond echt mooi gespeeld met steeds een passende klankkleur, waren bij de kopers ook veruit het meest nadrukkelijk aanwezig, het was wel geen perfectie uitvoering : de tuba en de piccolo kwamen te weinig naar voor in hun solo-werk waar ze toch even boven de rest van het orkest moeten uitstijgen, en ook de trombones vond ik wat aarzelend in hun solo-passage na de climax in het middendeel, die climax was wel goed gebracht vond ik : zonder al te veel decibels er toch de nodige intensiteit en spanning in gekregen : puik gedaan

erna het ook zelden gespeelde 1e Pianoconcerto met Benedetto Lupo, hij kreeg een krachtige klank uit de piano maar ik vond het zeker tijdens het 1e deel wat wollig klinken, het miste wat transparantie, het solowerk in het 2e deel vond ik echt beter gedaan, het was de 1e maal dat ik het live hoorde en het beviel me wel, nog wat speels met af en toe wat dingen die je herkent uit het 2e en 3e maar dat zwaarmoedige zit er echt nog niet in, het publiek was tevreden, maar een bisnummer was wel op zijn plaats geweest

na de pauze kwamen we op bekender terrein : het 2e met Bertrand Chamayou : de openingsmaten verraadden al veel Smile het zat goed, tegen dat het orkest moest invallen was ik al meegezogen > super gewoon Big Grin en dat orkest viel trouwens ook prachtig in met opnieuw een prachtige strijkerklank, het is geen geheim denk ik : maar ik ben dus een "koperman" maar deze avond was het een strijkeravond en dat kon me echt volledig bekoren! ik had er graag nog wat meer op het podium gezien, Lang Lang "durft" het opnemen tegen een volledige strijkerbezetting van 60 man, het zal hier ook wel een budgettaire keuze geweest zijn veronderstel ik Wink het 1e deel was echt genieten, wat een contrast in stijl ook : hier wel helderheid en transparantie
het trage 2e deel met de bij Rachmaninov onvermijdelijke aandacht voor de klarinet was ook OK, maar hier was het publiek iets minder aandachtig en ging er een beetje aan spanningsboog verloren, wel puik werk van de houtblazers : in het bijzonder de 1e klarinet en de 1e fluit (die me in het verleden al had overtuigd van haar kwaliteiten in Daphnis & Chloë)
het 3e deel kon me iets minder overtuigen, hier miste ik toch wat orchestrale kracht en zowel de pianist als het orkest misten hier toch wat Russische ziel en passie, het vuur was er een beetje uit, 1e slagwerk passage met kort schijven-werk in dat deel was ook niet zo geslaagd : jammer genoeg een beetje alles kapot geslagen Undecided de orchestrale kracht bleef wat te lang op stal (waar bleven die kopers toch? Wink ) en daardoor werd het een (te) korte finale, maar behalve het slotdeel vond ik het echt wel top Smile en een zeer geslaagde programmatie, voor morgen vloekt het toch : Haydn en Shostakovich : ga ik voor de pauze in de zaal zitten of een thee drinken? Wink heel benieuwd of het NOB de 4e Shos zal aankunnen, duimen maar Smile
Koppelingen