Passie voor klassiek

Volledige versie: Mozart en Haydn met B'Rock
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
ik ben zaterdag (op geheel vrijwillige wijze Wink ) naar een Mozart en Haydn programma gaan luisteren in het Concertgebouw in Brugge, eigenlijk echt totaal mijn ding niet maar het is goed meegevallen, het was trouwens live op Klara

B'Rock was het (kleine) orkest op historische instrumenten, er werd zonder dirigent gespeeld en dat lukte wonderwel, de avond is gestart met de 1e Symfonie van Mozart, mooie opwarmer maar het stuk mist wat samenhang en opbouw, erna werd het al een pak beter met zijn 16e Symfonie, de 4 hoorns zorgden toch voor wat volume en het geheel klonk echt vol ondanks de kleine bezetting, de twee cellisten brachten puik solowerk en gans het orkest was echt met veel plezier aan het spelen en dat hoor je gewoon Smile als afsluiter van het 1e deel de 39e van Haydn, eerlijk gezegd is Haydn nog minder mijn ding :\ maar het was goed gespeeld, dat maakte veel goed Wink

na de pauze het 9e Pianoconcerto van Mozart (Jeunehomme), logischer wijze werd het ook op een authentiek instrument gespeeld, in eerste instantie vond ik het een beetje jammer, maar tijdens het stuk begon ik de keuze voor oude instrumenten wel te begrijpen, was trouwens de eerste keer dat ik dat gevoel had tijdens een concert op klassieke instrumenten, het moet dus echt wel goed zijn gespeeld Smile ergens was het een tijdreis, ik vond het wel leuk, de solist was Alexander Melnikov (door hem al een mooie uitvoering van het Pianoconcerto van Dvorak gehoord), hij had het nu wat moeilijk om boven het uitstekend spelend orkest (zowaar met weinig intonatie-problemen > toch een klassiek probleem op die oude instrumenten) uit te komen, maar dit maakte er meer een echt concerto van dan een sonate met een piano die er echt bovenop ligt en zo de balans wat verstoort, het was fris gespeeld (met partituur) met contrast en een paar geslaagde tempo-switchen, het is echt voorbijgevlogen, ergens was een bis wel op zijn plaats geweest Wink

ik ben nog steeds geen Mozart fan geworden, maar ik durf nu toch niet meer uitsluiten dat ik er echt op voorhand een streep doortrek als ik Mozart zie staan Wink
Ik kende de muziek van Mozart enkel van de film 'Amadeus' en was dus benieuwd hoe zijn symfonieën zouden klinken. De 1ste Symfonie vond ik heel mooi, men moet weten dat hij dit schreef toen hij 8 jaar oud was. Hij werd niet voor niets een wonderkind genoemd.

Het stuk na de pauze was het hoogtepunt van de avond. De klank van een authentieke piano was voor mij totaal nieuw. Pianist Melnikov speelt fantastisch.

Het orkest speelde ook op authentieke instrumenten maar het klonk geweldig (vooral de strijkers zijn mij bijgebleven).

Een mooie muzikale avond in het Concertgebouw in Brugge.
@Natalie : welkom op het forum en thx voor jouw reactie Smile
Koppelingen