Passie voor klassiek

Volledige versie: Seizoensoverzicht 2012-2013
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
hoog tijd om dit te schrijven, want het nieuwe seizoen staat al bijna voor de deur Smile

we gaan zoals vorige keer positief eindigen, dus dat betekent eerst de mindere ervaringen Sad

het absolute dieptepunt van het seizoen was niet op muzikaal gebied te vinden, maar wel bij de organistatie van Bozar tijdens het Requiem van Verdi, gelukkig de dag erna in de Bijloke een 2e kans gekregen om dit stuk (prachtige uitvoering trouwens) te horen Smile

een andere mindere ervaring kwam ook door de zaal : er is toch veel verloren gegaan door de "café-setting" tijdens het Jef Neve en 12e Shos concert van Brussels Philharmonic in de Roma, niet voor herhaling vatbaar

Oedipus Rex met het LSO was eigenlijk nog voor de start al om zeep : als je er maar met een kwart van de gevraagde koorbezetting aan begint.... en het was niet het goedkoopste concert van het seizoen Sad

op puur muzikaal gebied waren er jammer genoeg ook enkele mindere ervaringen : het Orchestra National de Lille kon me echt niet overtuigen met hun Sibelius en Grosse van Schubert , de 5e Mahler met het OPL was ook niet hun meest geslaagde concert (ik ben nog vriendelijk Wink ) de hoorn-solo's met gans de sectie spelen is echt not done en heeft het stuk volledig kapot gemaakt, het Rachmaninov-galaconcert met het NOB was ook geen hoogvlieger, maar ik ben 99% zeker dat het puur aan de dirigent lag

het echt negatieve hebben we nu achter de rug : maar voor we helemaal positief worden nog een paar "twijfel-gevallen" : ik ben eigenlijk wel blij dat Stefan Blunier het NOB minder vaak zal dirigeren : wel altijd correct gespeeld maar nooit top op muzikaal vlak en daarvoor ga je toch naar een concert : om een unieke beleving te krijgen : zijn Scriabin + The Planets concert was echt matig, en zoals steeds met hem braaf gespeeld en met weinig contrast en intensiteit

de programmatie van het Sint-Petersburg Philharmonisch Orkest was ook niet zo top, maar wel schitterend gespeeld (één van de beste orkesten ter wereld, en het beste Russische vind ik)

het filmconcert van Brussels Philharmonic : 2001 van Kubrick was heel origineel als idee en uitvoering, maar volgende keer Star Wars? Big Grin

het laatste twijfelconcert is zowaar met de Wiener : hun 8e Bruckner was me een beetje te extreem, maar ik ben wel ongelooflijk onder de indruk van hun orchestrale kunnen, echt wel het beste orkest ter wereld Smile

en dan nu de positieve uitschieters : over gans het seizoen gezien verdient de cello-pupiter van het NOB zeker een pluim!

een mooi, fris en origineel 3e pianoconcerto van Fazil Say gehoord (met het NOB)

ook een zeer gedurfde ironische 5e Shos gehoord met het OPL : was een heel hoog niveau voor een Belgisch orkest

4e Shos met het NOB was ook een hoogvlieger (wel beetje onderbezet bij de strijkers en dit werk past echt niet bij een Haydn Wink ), maar hier geen super ervaring door de lawaaimakers in de naburige loge Angry

een andere mooie NOB-ervaring was de 4e Bruckner met Walter Weller : hij beheerst die muziek gewoon perfect, jammer dat het mijn laatste Bruckner-ervaring was met hem

op concerto gebied was de topervaring : Mayu Kiskima met een overdonderde uitvoering van het vioolconcerto van Shostakovich

ik heb ook nog 2 mooie (monster)stukken beleefd met het Rotterdams : een indrukwekkende 7e Shos in De Doelen, maar niet op het niveau van hun 3e Mahler enkele seizoenen geleden, het miste wat spanningsboog in het 2e en 3e deel
hun Sacre in Bozar was ook echt top, veel beter dan dat kun je het moeilijk spelen denk ik Smile

het NOB is al een paar keer vermeld in de positieve lijst en de twee afsluiters die me het meeste muzikale plezier hebben bezorgd zijn ook door hun gespeeld Smile een formidabele en indrukwekkende Titan en een zeer contrastrijke, intense en kleurrijke Sheherazade Big Grin

hopelijk zitten er volgend seizoen opnieuw enkele hoogvliegers tussen Wink
Koppelingen