Passie voor klassiek

Volledige versie: Eroïca met OPL
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
ik ben deze avond naar Bozar geweest, geen verrassing daar denk ik Wink maar misschien wel als je de programmatie ziet Wink ik had vrijkaarten gewonnen via een concours door het OPL, ik geef toe dat ik er anders niet ging geweest zijn, de affiche was nu ook geen publiekstrekker (vandaar de vrijkaarten om de zeer matig gevulde zaal toch wat minder leeg te laten ogen, OPL, deFilharmonie en Brussels Philharmonic trekken echt geen volk in Bozar : jammer en ergens toch wat onbegrijpelijk)

Christian Arming was de dirigent van dienst, vorig seizoen met hem een hele mooie en ironische 5e Shos gehoord, maar wel ook een matige 5e Mahler (maar dat lag toen meer aan de hoorn(s)), na het concert even met een muzikant gebabbeld en ze spelen er graag mee, ik kan er wel in komen : hij straalt veel enthousiasme en vuur uit en dat hoor je ook in het orkest Smile

als opener uittreksels uit het voor mij totaal onbekende La Caravane du Caire van André Grétry, het was een "volwassen" opener van een klein half uur, in het begin vond ik het maar niks, maar na een tijdje kwam ik er wel in, deed een beetje denken aan Händel, was echt "oude" muziek met een klavecimbel en op oude pauken

erna ging Marc Bouchov het 5e Vioolconcerto van Vieuxtemps spelen, maar een geperforeerde appendix gisteren heeft er anders over beslist (langs deze weg trouwens een spoedig herstel gewenst!), ze hebben gelukkig nog een vervanger gevonden : Boris Belkin heeft het 1e Vioolconcerto van Bruch gespeeld, geen evidentie voor de solist, dirigent en orkest om dit zo kort voor het concert nog ingespeeld te krijgen, en ze hebben het goed gedaan : er was weinig tot niks van te merken (op één kleine wat "rommelige" (beetje te zwaar woord trouwens Wink passage na), wat me opviel is dat het orkest heel vlot in volume kan stijgen, zonder dat het geforceerd klinkt, het orkest speelt nu al enkele jaren op een veel hoger niveau in vergelijking met een 6-7 jaar geleden Smile
het Vioolconcerto was vrij onbekend terrein voor mij (enkel een paar keer op CD gehoord) het kon me wel smaken, het laatste deel deed me wat aan het slotdeel van dat van Brahms denken
de violist had geen moeite om boven het orkest uit te komen, soms werd het wel wat randje op het brutale af, maar hij ging er net niet over, hij speelt echt wel goed en hij kan een zaal wel boeien en vullen, ik miste wel een beetje een uitgebreider kleurenpallet, maar echt goed gedaan en jammer dat hij geen bis wou spelen, er was zeker voldoende applaus daarvoor

na de pauze de 3e Symfonie van Beethoven (Eroïca), het was ondertussen al 6 jaar geleden dat ik ze eens live had gehoord (duidelijk geen Beethoven-fan dus) , het orkest klonk opnieuw echt goed : een snelle en levendige uitvoering met veel volume : het geheel klonk fris, met een pluim voor de paukenist (ik val in herhaling vrees ik : ik moet dit bijna na elk OPL concert schrijven Smile ) en de hoorns, het publiek wist het te waarderen, met veel applaus tot gevolg, zelfs zo veel applaus dat een bis had gemogen Wink

ik kijk uit naar hun 15e Shos later dit seizoen Smile en morgen naar deFilharmonie Smile
Koppelingen