Passie voor klassiek

Volledige versie: Eine Alpensinfonie met Brussels
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
ik ben gisteren naar het Concertgebouw geweest voor een concert waar ik al een tijdje naar aan het uitkijken was, ik was niet zo gelukkig met de keuze van het werk voor de pauze : L'Ascension van Messiaen, ik had het al eens live gehoord en is nu niet het werk dat je echt vaak wil horen (dacht ik toch Wink ) maar het was zo goed gespeeld dat ik mijn mening heb moeten bijstellen Smile er was gelukkig voldoende budget om met een "volwassen" strijkerbezetting te spelen en dat hoorde je wel Smile schitterende kopers met slechts 1x een klein intonatieprobleem dat bijna niet te vermijden is in dit stuk, ook de strijkers waren top : de klankkleuren waren echt passend, ook heel precies gespeeld : ik zal wel nooit een fan worden van dit stuk : maar ik voelde wel verwondering en waardering voor de muzikale en technische uitvoering door Michel Tabachnik en Brussels Philharmonic

na de pauze werd het interessanter Smile Eine Alpensinfonie met een monsterbezetting (ik heb wel het vermoeden dat ze offstage wat "gezeurd" hebben in de bezetting Wink ), zowel Messiaen en Strauss zijn in veilige handen bij deze dirigent, dus ik had zeker vertrouwen in een goede uitvoering, wat ik wel een beetje gevreesd had is ook uitgekomen : het publiek was niet voldoende stil om in de zachtere passages de sfeer vanop het podium in de zaal te projecteren, maar op dat gebied maak ik me nog maar weinig illusies Undecided de keuze van stoelen vind ik toch ook niet zo geslaagd : toch niet zo'n super zitpositie en nogal snel krakende geluiden, maar de akoestiek is wel heel goed en die zaal verdraagt echt veel volume Smile

het begon heel ingetogen (de werking van contrast moet je Michel Tabachnik niet meer uitleggen Wink ) met al een hele mooie climax met een prachtig (dubbele) tuba geluid, het coulissen stuk was gewoon subliem : wat een prachtig stereo effect, maar zoals steeds als er in de coulissen wordt gespeeld vindt iedereen het nodig om dat aan de partner te melden en het werd dus redelijk overstemd door een lang geroezemoes in de zaal > dood jammer Angry de Alpenweide was ook mooi gedaan met een uitgebreid arsenaal aan koebellen Smile erna kwam de opbouw richting "de top" hier was er ook een mooi contrast en spanningsopbouw met een absoluut fantastische schitterende climax tot gevolg : ik denk niet dat je dit beter kan spelen : echt WAUW Big Grin bijna gans het orkest was echt top, maar er was toch één pupiter die er (ver) bovenuit stak : wat een trombone-sound Exclamation een enorm volume met zeer gevarieerde klankkleuren en nuances, en ook nog eens een indringend vibrato, ik dacht dat ik nooit nog eens iets ging horen op kopergebied dat in de buurt ging komen van de kopersound tijdens de 8e Bruckner door de Wiener > maar ik was fout Tongue de trompetten waren ook heel mooi, maar door die enorme trombonesound hadden de hoorns het wel een beetje moeilijk Wink

jammer genoeg vind ik erna wel een beetje minder : de opbouw naar de storm en het onweer vond ik minder geslaagd, maar hiervoor heb je wel een muisstille zaal nodig Sad de spanningsopbouw en dreiging was er niet : hier wat te weinig contrast en te "optimistische" klankkleur, die hoge toon van de 1e hobo heb ik graag heel scherp hier : er moet een dreiging vanuit gaan (doet me normaal gezien wat denken aan het angstig roepen van een marmot), de 1e donderslag in de verte was goed gedaan, het "uitroffelen" was puik gedaan door de 1e paukenist, maar erna ging het wel wat de mist in : het onweer zelf miste intensiteit, die 1e dichte donderslag moet je als het ware uit je stoel slagen : bij de uitvoering door deFilharmonie had ik echt een déjà-vue gevoel : ik zat toen echt met schrik in een Alpenonweer, hier bleef het een onweer in de verte wat me niet echt kon raken of gevoelens kon geven

de uitbouw van de Symfonie was opnieuw prachtig gedaan : heel ingetogen met een orkest op hoog niveau, maar opnieuw niet voldoende stil in de zaal om het volledig te kunnen opnemen

buiten het onweer en het publiek was het echt genieten van een toporkest Big Grin en ik kijk uit naar hun Turangalila Symfonie Smile
Het stuk voor de pauze kon mij niet zo boeien, wel mooi gespeeld maar ik kwam voor de Alpensinfonie.
Strauss heeft de sfeer van de Alpen perfect weten neerzetten, zelfs de koebellen ontbraken niet. Vraagje aan Kris: volgens mij het enige stuk in de klassieke muziek dat koebellen gebruikt?
De storm vond ik heel mooi maar de top vond ik zelf het mooiste.

Het einde iets te lang maar anders een heel mooie muziekavond.
(11-24-2013 12:23 PM)Natalie schreef: [ -> ]Strauss heeft de sfeer van de Alpen perfect weten neerzetten, zelfs de koebellen ontbraken niet. Vraagje aan Kris: volgens mij het enige stuk in de klassieke muziek dat koebellen gebruikt?

worden wel vaker gebruikt : oa in 6e Mahler (15 december in Rotterdam te horen Wink )
Koppelingen