Passie voor klassiek
2e Mahler met Budapest - Afdrukversie

+- Passie voor klassiek (http://www.klassiek.freebb.be)
+-- Forum: Recensies (/forum-4.html)
+--- Forum: Concerten (/forum-5.html)
+--- Discussie: 2e Mahler met Budapest (/thread-329.html)


2e Mahler met Budapest - KrisG - 05-23-2018 12:01 AM

Eén dag later was de toestand van mijn lijf nog een pak slechter, dus een maximale cocktail aan pijnmedicatie genomen om toch te kunnen gaan, maar gans het concert door pijn gehad, dus moeilijk om dan een kippenvel moment te hebben natuurlijk.

Het was de 10e keer dat ik het Budapest Festival Orchestra aan het werk heb gehoord, telkens met Ivan Fischer. 2e Mahler heb ik al nog vaker gehoord wat eigenlijk niet zo evident is : door die dure productie wordt het toch te weinig gespeeld en je hebt eigenlijk ook wel top solisten en dirigent nodig om het goed te kunnen brengen, wat al een paar keer heel pijnlijk duidelijk is geworden.

De eerste drie delen konden echt boeien en de zaal was vrij aandachtig. Zoals je met Ivan Fischer eigenlijk wel kan verwachten had hij er terug een leuk accent in gestoken : de kleine klarinet mocht zijn korte solo stukjes staand brengen en dat werkte wel. Het was allemaal goed uitgewerkt en ook het tempo zat goed.

Vanaf de eerste noten van het wondermooie Urlicht is de zaal beginnen hoesten, en dit is eigenlijk tijdens alle daaropvolgende intieme passages niet meer gestopt. Elisabeth Kulman heeft het fris gebracht, en dit met een zeer duidelijke articulatie en goede projectie. Tijdens dit deel zijn hoorn nr 5 en 6 naar de coulissen verhuisd wat er toch toe leidde dat er wat volume ontbrak tijdens de aanzet ('toen de graven openbraken') van het 5e deel. Grote stukken van dit deel waren zeer intiem gespeeld, dit gaf het nodige contrast met de climaxen maar door de rumoerige zaal mistte dit wel zijn effect voor een stuk. Het Budapest Festival Orchestra beschikt over prachtige houtblazers waarbij de 1e hobo er weer bovenuit stak, hij heeft op het einde dan ook oververdiend het meeste applaus in ontvangst mogen nemen. De kopers waren ook goed maar de 1e trompet was een beetje wisselend : hij heeft veel passages prachtig gebracht, maar toch ook de nodige kleine en soms toch iets meer uitgesproken intonatieproblemen, het is dan ook een verschrikkelijk uitdagend werk voor de 1e trompet. Het koraal met de trombones was aan de piano kant gespeeld, en dit wordt de laatste tijd wel meer zo gedaan. Bij mijn eerste uitvoeringen ging dit soms echt volle kracht en dat had ook wel iets : beide keuzes kan ik smaken. Het trommelgedeelte was fantastisch uitgewerkt : de dirigent heeft hier ongelooflijk vertraagd, zelfs eigenlijk even geen maat geslagen en hierdoor kwam er veel ruimte en tijd vrij om de nodige intensiteit op te bouwen, maar het slagwerk was toch 1 à 2 mensen onderbemand. Op bepaalde momenten was het sprinten tussen de coulissen en het podium, en zaten er een paar close calls tussen. Tijdens die climaxen halfweg het 5e deel zat ik te denken : hoe verzin je het om dit te componeren, gewoon waanzin! Het coulissenwerk zat jammer genoeg iets te ver op de achtergrond.

De laatste 15 minuten werden jammer genoeg met maar één koor gebracht : het Filharmonisch Koor van Brno, dit wordt de laatste jaren wel meer gedaan. Meer dan waarschijnlijk wegens budgettair anders onhaalbaar. Er was nog plek voor een 20 à 30 extra koorleden op het podium. De strijkers hebben heel goed gespeeld, maar ook hier waren een paar versterkingen wel welkom geweest. De inzet van het koor was in orde maar het gaf geen hemels gevoel. Vanaf hier ben ik deze uitvoering iets minder beginnen waarderen. De opbouw zat toch niet volledig goed en het samenspel tussen de mezzo, Christiane Karg als sopraan en het koor zat niet altijd perfect. Op het einde kwam het koor toch ook kracht tekort en dan mist een uitvoering van zijn magistrale 2e Symfonie altijd zijn effect. Het slot werd met 8 hoorns en 9 trompetten gespeeld maar het bleef aan de brave kant, waarschijnlijk om de balans met het koor te behouden. Die dunne staafjes als klokken waren ook niet het meest geslaagde idee ooit.

Ondanks het feit dat het slot voor mij emotieloos is verlopen vond ik het toch wel een goede uitvoering, en ik besef ook wel dat ik door die pijn er minder van heb genoten, wat ook logisch is. Maar feit is wel dat deze uitvoering toch enkele niveaus onder deze met het Filharmonisch Orkest van Luxemburg in Utrecht eerder dit seizoen komt. Maar die uitvoering had de lat natuurlijk wel heel hoog gelegd. We zijn nu enkele dagen na het concert en de uitvoering in Brugge is eigenlijk al uit mijn gedachten verdwenen, terwijl deze van Utrecht wel eeuwig zal blijven nazinderen.


RE: 2e Mahler met Budapest - Razin - 05-27-2018 10:17 PM

Ik heb het ook een keer gehad dat ik hondsberoerd zat in de zaal van het Concertgebouw en voortijdig het pand verliet.
Toevalligerwijs met een concert die werd gedirigeerd door een zekere Dima Slobodiniuk die Kreizberg(Het Nedpho)verving die avond.
Beroerd stapte ik op de trein en er werd medegedeeld dat ik niet via Woerden kon en dat de trein als soort van Intercity(tja SGMm als intercity!)
Eenmaal daar kreeg ik het advies om maar weer terug te gaan en ik ontplofte zowat.
Moraal van het verhaal:Ik zat zo vol adrenaline dat ik weer helemaal bij was.
Ik heb Fischer nog niet bewonderd maar ik miste niet veel.Utrecht was speciaal maar ja heb daar ook een van de beste Zevende symfonie gehoord met deFilharmonie met Tang!Zijn dit soort concerten niet terug te luisteren zoals op Radio 4 soms?
Heel veel van de concerten die ik bezoek zijn terug te luisteren namelijk.


RE: 2e Mahler met Budapest - KrisG - 05-28-2018 05:31 PM

(05-27-2018 10:17 PM)Razin schreef:  Heel veel van de concerten die ik bezoek zijn terug te luisteren namelijk.

ik dacht dat het 11 of 12 juli in 'Klara live' komt, normaal ook via streaming te beluisteren vermoed ik