Passie voor klassiek
Faust Symfonie met NOB - Afdrukversie

+- Passie voor klassiek (http://www.klassiek.freebb.be)
+-- Forum: Recensies (/forum-4.html)
+--- Forum: Concerten (/forum-5.html)
+--- Discussie: Faust Symfonie met NOB (/thread-356.html)


Faust Symfonie met NOB - KrisG - 03-24-2019 11:43 AM

Om mijn concert 3-daagse af te sluiten ben ik in het kader van het Klarafestival naar Bozar geweest. De Tchaikovsky voor de pauze zag ik niet zitten en ik ben dus tijdens de pauze ingevallen voor mijn eerste live beleving van de Faust Symfonie van Liszt. Het is een lang werk met iets teveel herhalingen, zeker in het begin van het derde deel wordt het wel even saai maar op zich wel een leuk stuk. Het NOB heeft het goed gedaan met schitterend werk van de 1e hobo en de harpiste. Die laatste was echt verbluffend goed : een zeer volle klank met veel présence en dit zonder te forceren. De strijkers hebben hun onderbezetting maximaal te proberen verdoezelen/compenseren en ze zijn daar ook in geslaagd, maar toch liever een volledige bezetting natuurlijk. Hugh Wolff heeft het goed gebracht. Voor de tweede avond op rij mocht ik van een mannenkoor genieten : het Octopus koor. Na het top koor in Babi Yar had ik niet het gevoel dat ik plots enkele niveaus achteruit was gegaan, dus een mooie referentie voor het koor. Het hoge werk voor de tenor was voor rekening van Ilker Arcayürek en ook hier tevredenheid over. De passage van koor en tenor zijn natuurlijk aan de korte kant. Het slot was echt intens en het publiek was duidelijk heel tevreden, dus een geslaagde afsluiter van de 3-daagse met als duidelijk hoogtepunt Babi Yar.