Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nationaal Orkest van Rusland met huisrepertoire
03-21-2014, 01:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-25-2014 om 02:36 AM door KrisG.)
Bericht: #1
Nationaal Orkest van Rusland met huisrepertoire
ik ben gisteren naar deSingel geweest voor een brok Russische muziek, ik heb het Nationaal Orkest van Rusland olv Vladimir Spivakov aan het werk gehoord

de avond begon met één van mijn lievelingswerken op piano : Rach 3, als het super gespeeld is is het zelfs het beste op concerto gebied wat ooit geschreven is (persoonlijke opinie natuurlijk Wink )

ik wist op voorhand dat het een "moeilijke" avond ging worden, het was de 1e maal dat ik Rach 3 ging horen na de uitvoering van Denis Matsuev met het NOB, zo ga ik het niet meer horen vrees ik, ik kon enkel maar hopen dat Tae-Hyung Kim toch wat in de buurt ging komen, maar het is me toch nog redelijk tegen gevallen Sad er was nochtans even wa hoop toen ik zag dat het met een voltallige strijkerbezetting werd gespeeld, de 1e keer dat ik dat live zie, en op TV enkel Lang Lang dit zien doen, maar al snel werd duidelijk dat de orchestrale kracht achterwege bleef, mijn plaats op de (halve) achterste rij hielp ook niet : ik zat tussen twee metalen pilaren en die slorpten precies toch redelijk wa geluid op : akoestiek deed beetje denken aan die op het 2e balkon in Bozar en daar zit ik toch echt liever niet, zijn pianospel was wel helder, maar zijn interpretatie kon me echt niet boeien : veel te traag : het was precies begeleidende filmmuziek die rustig verder kabbelde, maar daarvoor ga ik niet naar een Rach 3 : ik wil passie, dramatiek en vuur horen in dat stuk! de balans met het orkest zat ook niet snor : dat bleef veel te veel op de achtergrond, enkel de trompetten wilden er wat vuur in steken, maar ze hebben de piano nooit eens proberen in de verdrukking te spelen, en in een Rach 3 moet je dit wel eens hebben : het is een concerto en geen sonate

ik vond het wel top dat de dirigent maar een mini pauze van enkele seconden hield tussen deel 1 en 2, dat helpt precies ook om het publiek stil te houden, deze keer echt geen klachten over de stilte in de zaal! (in Bozar is het uitgesloten om in zo'n omstandigheden naar een concert te luisteren Dodgy ) maar er kwam maar geen vaart in het stuk, er zijn een paar passages die tot een versnelling uitnodigen om er wat spanning in te brengen, maar daar heeft hij telkens "nee" tegen gezegd : ontbreekt hem het technisch vermogen om dit te doen of is het interpretatie-keuze : moeilijk om te zeggen, maar echt één van mijn minder geslaagde uitvoeringen, voor een volle zaal begon het applaus ook maar heel mak vond ik

na de pauze opnieuw Russisch werk met de 5e van Shostakovich, beetje de tel kwijt geraakt over hoeveel keer ik het nu al live heb gehoord Wink

het was opnieuw zeker niet mijn beste uitvoering : te braaf en ook iets te traag gespeeld, ik besef nu wel dat het voor een Russisch orkest nog steeds wat gevoelig ligt om het ironisch te brengen, maar zo tam hoefde nu ook niet, er zat wel al wat meer vuur in dan in Rach 3, maar voor mij mogen de vonken er af spetteren zoals ik met Brussels Philharmonic en deFilharmonie wel al heb gehoord, het 3e deel kon ik wel smaken : hier kwam dat tragere tempo wel tot zijn recht met een diepe strijkerklank met mooi nuances en klankkleuren in, ook hier had de dirigent geopteerd voor mini pauzes van max enkele seconden tussen de verschillende delen, maar dat werkte hier iets minder goed, bij de start van het 4e deel werd het orkest precies wakker (met verdubbelde 1e trompet > 1e keer dat ik dit in dit stuk zie) het kon me toen wel boeien, maar ook hier miste ik wat tempo en tijdens het slot heeft hij het echt als een pudding in elkaar laten zakken, het was precies een omgekeerde spanningsboog

ik vind het een beetje moeilijk om het niveau van het orkest in te schatten : ik heb zeker mooi werk gehoord (bastrombone en tuba waren top), maar ik vond ze de vorige concerten met andere dirigenten toch beter

de drie ultra korte bisnummers konden me wel smaken, en dan was er precies ook een ander orkest aan het spelen : een veel vollere klank en ik hoorde ook meer speelvreugde, 1e was stukje Shostakovich, 2e was stukje uit de Notenkraker en het laatste klonk me bekend in de oren maar kan ik niet thuis brengen

zaterdag dan maar beter zeker Smile
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie