Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Preludium concert
07-21-2014, 02:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-21-2014 om 02:56 PM door KrisG.)
Bericht: #1
Preludium concert
ik ben gisterenavond naar mijn laatste (38e Wink ) concert van het seizoen geweest : het traditionele preludiumconcert aan de vooravond van de nationale feestdag

als opwarmer speelde het NOB 4 stukjes uit de Romeo & Juliet Suites van Prokofiev : het overbekende Montagues & Capuletti was de opener : intieme aanzet met een mooi opgebouwde spanningsboog, de openingsmaten van Xian Zhang konden overtuigen, maar ze had precies wel wat last van ADHD, wat de precisie niet altijd ten goede kwam, ik had eigenlijk graag geblinddoekt in de zaal gezeten, ik had het nu al gezien dat er een gastmuzikant op de bastrombone positie zat, en dit met een echte bastrombone, wat een verschil in klank, maar ging me zonder die visuele bevestiging ook wel zijn opgevallen denk ik Smile trombone 1 en 2 klonken hierdoor ook beter, die kerel direct een contract voorleggen zou ik zeggen Big Grin na het 1e deel irritant applaus, de volgende delen vond ik wat minder boeiend, maar het slotdeel : De Dood van Tybalt was terug top, het NOB bracht vuurwerk

het toch wel heel korte concert (langer zitten wachten in de zaal dan dat ik muziek heb gehoord) werd afgesloten met één van mijn lievelingsconcerti : het Vioolconcerto van Sibelius met Andrey Baranov, ik had hem dit seizoen al gehoord in het 2e van Shostakovich en dat was echt een sublieme en zeer intense uitvoering, dus ik keek er echt naar uit, maar het was iets minder dan verwacht, hij heeft dit stuk te veel als een Shostakovich benaderd, heel hard en ruw, ook met heel veel en zwaar vibrato gespeeld, zeker in het 1e deel botste die stijl met de geest van het stuk (die uitgestrekte Finse velden) en met het orkest, dat natuurlijk minder speelruimte heeft qua interpretatie, in het 2e en 3e deel vond ik de stijl van de violist minder botsen met het stuk en het orkest, hij heeft enorm snelle vingers en ik had echt het gevoel dat hij nog massa's overschot heeft, maar hij moet zijn techniek nog wat meer in functie van het stuk leren gebruiken, of dit er in zit weet ik niet, maar laat hem Shostakovich 1 of 2 komen spelen en ik koop met 100% zekerheid een ticket Smile het was bijna de tegenpool van de uitvoering van Kavakos in dit stuk : het zou wel eens leuk zijn geweest om die twee uitvoeringen direct na elkaar te horen, mijn mooiste Sibelius dit seizoen kwam van Simone Lamsma

het lange applaus na het 1e deel was enorm storend en het applaus na het 2e deel was zowaar nog een grotere spelbreker, altijd wel een paar idioten in het publiek die het in gang steken Dodgy de rond rennende cameraman was toch ook een storende factor, ik begrijp wel dat er beelden moeten gemaakt worden, maar dat kan ook op een meer discrete manier

het orkest was echt in grote doen, ik vond het orkest eigenlijk beter dan het solowerk, mooie strijkerssound en de kopers waren ook zeer nadrukkelijk aanwezig en dit met veel gevoel voor de nuances in het stuk Smile

wel jammer dat de solist blijkbaar geen bis mocht spelen (protocol toestanden/timing?)

vandaag even naar de opname gekeken : zoals verwacht lag de viool er veel te ver bovenop

heel binnenkort dan eens mijn seizoensoverzicht typen Smile
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie