Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
The Planets met deFilharmonie
05-03-2016, 11:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-03-2016 om 11:05 PM door KrisG.)
Bericht: #1
The Planets met deFilharmonie
Ik ben zaterdagavond naar deSingel geweest om deFilharmonie nog eens aan het werk te horen : voor de pauze kreeg een muisstille zaal Tejas van Wim Henderickx te horen, met eerst een woordje uitleg van de dirigent : Robert Trevino, die de eerder voorziene Hans Graf verving. Meestal haak ik op zo'n speech volledig af, maar het was nu wel nuttige info en het stuk : What does the sound of the universe looks like? paste wel als opwarmer voor The Planets. Het was soms op het randje voor de trommelvliezen, met zoals zo vaak in moderne stukken een hele batterij aan slagwerk, maar behalve twee saaie passages kon het me wel bekoren, de 1e klarinet heeft schitterend gespeeld en ook de hoorns hebben zich van hun beste kant laten zien, maar de spotlights stonden toch op het slagwerk die er echt iets moois hebben van gemaakt.

Na de pauze volgden dan The Planets, het bekendste werk van Gustav Holst. Mars mocht iets scherper en krachtiger, de duistere kant ontbrak een beetje. Voor gans de uitvoering blijft die van het OPL met François-Xavier Roth toch de referentie. Venus en Mercurius liggen me sowieso iets minder maar waren wel goed gebracht. Jupiter bracht meer spektakel en ook Saturnus was goed opgebouwd en je voelde duidelijk dat je al iets verder in het zonnestelsel zat. Jammer genoeg zat er wel een babbelgezin enkele rijen achter ons en fluisteren was duidelijk te hoog gegrepen, zeer storend! Uranus vond ik het hoogtepunt : zeer intens gespeeld maar hier bereikte ook het gebabbel een pijnlijke climax, er daardoor niet echt kunnen van genieten. Het orkest bracht prachtige klankkleuren met sowieso veel vibrato bij de kopers, zelfs nieuwe koper-sounds ontdekt en dit vnl door de bastrombone. De strijkers waren sowieso top en zijn meer dan waarschijnlijk wel de beste van het land, maar gans het orkest komt wel voor die titel in aanmerking. Het Octopus Symfonisch vrouwenkoor was tijdens hun 1e passage in Neptunus nauwelijks hoorbaar, maar dit kwam wel in orde bij de latere passages.

Een mooie uitvoering, maar door het gebabbel en net een gebrek aan durf bij de dirigent net geen wauw uitvoering, maar ik heb er zeker van genoten!
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie