Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
seizoensafsluiter met deFilharmonie
07-11-2016, 02:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-11-2016 om 02:47 PM door KrisG.)
Bericht: #1
seizoensafsluiter met deFilharmonie
Normaal gezien ging de 9e Mahler met Lille mijn seizoensafsluiter zijn maar er diende zich vrij onverwacht nog een mooie opportuniteit aan en het zou natuurlijk zonde zijn geweest om nee te zeggen tegen een leuk concert. deFilharmonie bracht een volledig Tchaikovski programma met het jonge talent Lahav Shani als dirigent.

Tot mijn grote vreugde zat er een volledige strijkersbezetting op het podium. De dirigent heeft trouwens alles in het hoofd gedirigeerd : wel straf gezien zijn zeer jeugdige leeftijd.

De avond begon met Romeo & Juliet Fantasy Ouverture, dit stuk heb ik ook gehoord op mijn allereerste concert met deFilharmonie, het was dus een blij weerzien. Het was een snelle en intense uitvoering met veel Russisch vuur en spanning. Ik heb er dus van genoten! Door die snelle uitvoering was er wel wat weinig ruimte om het sombere/donkere thema volledig uit te diepen, iets wat ik zelf wel graag heb in Slavische werken, maar deze keuze van de dirigent deed absoluut geen afbreuk aan de kwaliteit van de uitvoering en ik kon me zeker vinden in zijn keuze. deFilharmonie speelde trouwens met veel enthousiasme.

Het korte programma eindigde met de 4e Symfonie. De opening werd indrukwekkend gebracht door de kopers en het 1e deel kon boeien. In het 2e deel was dit iets minder het geval. De dirigent gaf het orkest veel vrijheid tijdens het pizzicato-deel en dat gaf een interessante muzikaliteit. Het slotdeel was zoals het 1e deel intens. De dirigent heeft het echt wel extreem snel gespeeld met nog een serieuze acceleratie op het einde, waarbij ik er toch begon voor te vrezen of alle muzikanten wel gingen kunnen volgen, maar dat bleek gelukkig geen probleem te zijn!
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
07-11-2016, 05:55 PM
Bericht: #2
RE: seizoensafsluiter met deFilharmonie
Tjaikovski Vier vind ik ook erg leuk vooral het Scherzo met al dat pizzicato is erg fijn om te luisteren.Fijn om te"horen"dat je nu al een geslaagde seizoensafluiting hebt gehad Kris!Het Concertgebouw kent niet echt een afsluiting want de hele zomer door heb je daar de Robeco Summer Nights waar ik afgelopen vrijdag wel erg genoten heb van de Schilderijententoonstelling met het NOB!
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
07-12-2016, 02:13 PM
Bericht: #3
RE: seizoensafsluiter met deFilharmonie
ik had het concert van het NOB beetje over het hoofd gezien, jammer dat ze dat mooie programma niet in eigen land hebben gespeeld
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie