Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schilderijententoonstelling
07-12-2016, 09:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-06-2016 om 02:32 PM door Razin.)
Bericht: #1
Schilderijententoonstelling
Ik ben afgelopen vrijdagavond met moeder erbij naar het concert gegaan van het NOB in het kader van de Robeco Summer Nights te Amsterdam met voor mij de reden om te gaan de Schilderijententoonstelling van Moessorgski in de orkestratie van Ravel.
Het concert begon met het Celloconcert van Dvorak die ik een keer eerder heb gehoord en het beviel me best maar ik mis een beetje uitdaging in het werk,laat ik zeggen dat ik zijn symfonien leuker vind maar Gautier Capucon is een waardig vertolker zonder meer!Na de pauze als eerste het stul 1914 van de Turkse Componist en pianist Fazil say die ik in Amsterdam de Rhapsody in Bleu heb horen spelen(vele malen beter dan heipaal Matsuev in hetzelfde werk)maar 1914 heeft geen indruk gemaakt helaas.
De schilderijententoonstelling daarentegen was een genot om te luisteren en wat Stravinsky ooit over Ravel heeft gezegd(dat hij schrijft als een Zwitsere klokkenmaker o.i.d.)klopt helemaal met een vol orkest aangevuld met exotische instrumenten zoals de altsaxofoon en de euphonium(staat niet in Wikipedia maar wordt echt gebruikt en is doorgaans een instrument voor fanfare en harmonie orkesten en ik heb dit instrument bespeeld!).
Alleen maar genoten van dit heerlijke werk met schitterende orkestratie en uitvoering natuurlijk.
Wat mij opvalt is dat in Nederland de orkest leden doorgaans binnenstromen terwijl het publiek binnen stroomt en zelfs zijn enkele leden al aan het spelen om wat warm te draaien.Niet bij buitenlandse orkesten want dan komen ze pas op als de deuren gesloten zijn en een wat ongemakkelijk applaus bestaat,nee geef mij maar de"nuchtere"Nederlandse aanpak.
Wel gigagantisch genoten!
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
07-12-2016, 10:41 PM
Bericht: #2
RE: Schilderijententoonstelling
Fazil Say heeft al schitterende dingen geschreven, maar "1914" is idd niet zijn beste werk, ook beetje bizarre keuze om dat te programmeren vind ik. Het Celloconcerto van Dvorak vind ik gewoon fantastisch, met ook mooie passages voor het orkest in.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie