Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Symfonische Dansen met NOB
05-13-2017, 08:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-13-2017 om 08:59 PM door KrisG.)
Bericht: #1
Symfonische Dansen met NOB
Ik ben gisteren naar mijn 333e klassieke concert geweest. Het NOB bracht een gevarieerd programma in Bozar. Als opener kregen we Creatie van Piet Swerts. Deze componist zal me trouwens altijd bij blijven als de auteur van het best plichtwerk ooit in de KEW. Dit werk kende een trage opbouw en dit leidde tot een snelle vorming van een spanningsboog en dit gaf een boeiend werk dat op het einde naar filmmuziek overging. In het hedendaagse genre zeker en vast één van de betere belevingen.

Erna mocht Nelson Goerner soleren in het 2e Pianoconcerto van Prokofiev, toch wel één van mijn lievelingsstukken, maar het is al even geleden dat ik nog eens een echte wauw-ervaring had in dit werk en dit was me ook deze avond niet gegund. De solist speelde nogal hoekig vond ik en in de cadenza in het 1e deel werd het vrij dramatisch. De delen erna waren beter maar het kon niet overtuigen.

Na de pauze bracht Hugh Wolff de Symfonische Dansen van Rachmaninov, een beauty van een stuk. Het is gewoon voorbij gevlogen : tijdens het 1e deel konden de piano en de sax me echt bekoren. Het tempo zat goed en er was voldoende intensiteit. Tijdens het 2e deel was er plots één klank die er niet thuishoorde, het was een gesprongen snaar bij de concertmeester, gelukkig tijdens de slotmaat zodat dit toch vrij zeldzame gebeuren zonder gevolgen was. In het 3e deel kon Leo op de eerste trompet echt boeien, het orkest was sowieso in goede doen en ik denk dat de keuze van hun nieuwe chef echt wel een schot in de roos is. Het slot was wel een beetje bizar : het NOB (alhoewel ik nu moet schrijven : National Orchestra of Belgium) bezit van alle orkesten ter wereld de slechtste gong die een vreselijke irritant en schel geluid geeft, dus de keuze om dit instrument volledig te laten uitgalmen na de slotmaat vond ik een zeer jammerlijke keuze die ook tot een vervelende pauze leidde tussen het slot en het applaus. Het vele (en verdiende) applaus verdiende wel een bisnummer, maar voor de rest was het na de pauze een zeer geslaagde avond.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
05-13-2017, 10:15 PM
Bericht: #2
RE: Symfonische Dansen met NOB
Gek dan zouden ze er wat aan moeten doen aan die gong zou je denken.Gelukkig toch een redelijk geslaagde avond.Volgende week heb ik donderdag een bijna Salomon´s oordeel of naar Amsterdam voor DDS 8 of Vredenburg voor DDS 5 mjet uitleg van de dirigent,heeellp!
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
05-14-2017, 01:01 PM
Bericht: #3
RE: Symfonische Dansen met NOB
(05-13-2017 10:15 PM)Razin schreef:  Gek dan zouden ze er wat aan moeten doen aan die gong zou je denken.Gelukkig toch een redelijk geslaagde avond.Volgende week heb ik donderdag een bijna Salomon´s oordeel of naar Amsterdam voor DDS 8 of Vredenburg voor DDS 5 mjet uitleg van de dirigent,heeellp!

ik zou voor 8 gaan Wink
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie