Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Das Lied von der Erde
05-21-2018, 11:37 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-21-2018 om 11:39 AM door KrisG.)
Bericht: #1
Das Lied von der Erde
Ondanks mijn tegenstribbeld lijf ben ik vrijdag toch naar Brugge geweest voor het Budapest Festival Orchestra met huisdirigent Ivan Fischer. Voor de pauze Blumine van Mahler en enkele fragmenten uit Des Knaben Wunderhorn (Revelge, Wo die Schönen Trompeten Blasen, Der Tamboursgsell). Elisabeth Kulman heeft het heel goed gebracht maar het publiek was weer heel moeilijk stil te krijgen.

Na de pauze volgde dan Das Lied von der Erde met Robert Dean Smith als tenor. Ik vond het goed gezongen : met veel overgave en projectie. De mezzo had het soms iets moeilijk met de orchestrale kracht maar haar frisse stem werkte wel. Tijdens het laatste deel was het publiek duidelijk verveeld : veel rumoer, paar keer geroezemoes + slappe lach op rij voor ons > dus weg sfeer tijdens dit donkere deel. Er zit een lange orkestpassage in, eigenlijk de hoofdreden waarom ik dit werk zo graag hoor, maar hier miste ik wat diepgang, spanning en intensiteit, en was ook niet somber genoeg, alhoewel de trombones op het einde van deze passage even een zeer intens en diep vibratro plaatsten, maar dit kwam beetje te laat om het geheel nog volledig te redden. De strijkers waren top en dit orkest heeft ook een zeer goede houtblazerssectie met als absolute ster de 1e hobo. De mezzo zat qua stem ook wat hoog om in die donkere passages de nodige diepgang te leggen. Het was een goede uitvoering, maar geen die zal bijblijven, maar dit kwam wel deels door het Brugse publiek dat traditioneel heel moeilijk in een aandachtige modus te krijgen is.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie